Hoppa till innehållet

Vanliga frågor och svar om tentor i Inspera

Publicerad: 31 januari 2022

Här återfinns vanliga frågor och svar som rör tentor i Inspera.

Vad är eduroam?

Eduroam är ett trådlöst nätverk som ger studenter och anställda tillgång till trådlöst internet när de vistas på anslutna universitet och högskolor. Vi använder eduroam på LTU.

Mer information om eduroam (wifi)

 

Kan jag skriva min digitala salstentamen i Inspera om jag inte har mina inloggningsuppgifter till eduroam till hands vid tentamenstillfället?

Vi vill att du innan tentamenstillfället säkerställer att du kan logga in på eduraom på din dator, samt kan dina inloggningsuppgifter till eduroam om du behöver logga in på en lånedator.

I nuläget går det att ansluta till exempelvis LTU-gästnätverk, men det är inte lika stabilt som eduroam, så det rekommenderar vi inte.

 

Jag har ingen bärbar dator att ta med till campus, vad gör jag?

Om du inte har en bärbar dator eller inte kan låna en bärbar dator av någon, så kommer LTU att tillhandahålla en plats i datasal under tentamen. Du måste dock anmäla om du önskar plats i datasal, det gör du genom att:

  • Senast en vecka innan tentamenstillfället mejla tentamen@ltu.se där du anger att du behöver en plats i datorsal samt anger:
    • Ditt namn
    • Kurskod för tentamen
    • Datum tentamen genomförs

 

Vart hittar jag min digitala tentamen i Inspera?

  • Öppna en webbläsare och ange i adressfältet: ltu.inspera.com.
  • Logga in med ditt LTU-ID.
  • Du hittar de tentor du är anmäld till och som blivit publicerade i Inspera under ”Mina tentor”. Normalt sätt publiceras tentor i Inspera dagen innan tentamen och senast 30 minuter innan skrivtiden börjar.

 

Hur vet jag vilka hjälpmedel som är tillåtna på tentamen?

Kontakta kursansvarig om du är osäker på vilka hjälpmedel som är tillåtna. Du kommer även kunna läsa detta på informationssidan för tentamen när du klickat på ”Öppna tentamen”.

 

Hur aktiverar jag rättstavning på min tentamen?

Om funktionen rättstavning är aktiverad på tentamen, kan du slå på/ av funktionen i svarsrutan på essäfrågor. I nuläget stöds rättstavning endast i essäfrågorna.

 

Hur aktiverar jag text till tal på min tentamen?

  • Öppna menyn (de tre strecken uppe till höger i Inspera) i tentamen.
  • Välj ”Text till tal”.
  • Välj ”Aktivera”.

Funktionen fungerar på så vis att du markerar den text som du vill få uppläst och trycker på sedan play-knappen som kommer fram vid texten du markerat.

För att avaktivera text till tal så går du in i menyn på samma sätt och väljer avaktivera.

 

Vart hittar jag min inlämnade tentamen i Inspera?

Öppna en webbläsare och ange i adressfältet: ltu.inspera.com där loggar du in med ditt LTU-ID. Du hittar dina inlämnade tentor under ”Arkiv”.

 

Vad är blank tentamen?

Att lämna in blank tentamen innebär att du lämnar in en tentamen utan svar. Tentamen kommer då gå till bedömning och innebär i normalfallet betyget underkänt. Om du har skrivit svar i en tentamen i Inspera och väljer att lämna in blank tentamen, så kommer alla dina svar att raderas från tentamen. Lämna in blankt måste göras innan skrivtiden är slut. Observera att genomförd blankning inte går att ångra.

 

Kan jag lämna in blank tentamen i Inspera?

Javisst, börja med att tillkalla tentamensvakt när du vill lämna in blank tentamen. Öppna sedan menyn (de tre strecken uppe till höger i Inspera) i tentamen. Välj ”Lämna in blankt”.

 

När kan jag se resultatet på mina tentor i Inspera?

Tentamensresultat meddelas senast tre veckor efter tentamenstillfället och senast två veckor före nästa omtentamenstillfälle.

  • Tentamensresultatet (betyg) syns på Mitt LTU – Ladok för studenter.
  • Poäng på din rättade tentamen i Inspera syns på ltu.inspera.com i ditt Arkiv.

 

Vart i Inspera ser jag resultatet på tentamen?

När tentamen är bedömd och resultatsida har publicerats, så hittar du resultatet, det vill säga poängen och eventuella kommentarer i Inspera under Arkiv.

Läs mer här.