Hoppa till innehållet

Tips till Dig som vill minska din alkoholkonsumtion

Publicerad: 26 mars 2018

Här hittar du verktyg för att påbörja ett eget förändringsarbete.

Hur du kan hjälpa dig själv

Att bryta en vana kan ta lite tid. Det kan vara utmanade och kräver tålamod. De flesta som gjort det intygar att det var värt insatsen och att livet blivit enklare.

Tips till Dig som vill minska din alkoholkonsumtion

  • Ta med mindre mängd alkohol till förfesten. Oftast är man ändå på g och behöver inte så mycket för att komma i form.
  • Bestämma med vänner att inte hetsa varandra till att dricka.
  • Tänk att det är du som är ser till att det bli kul inte alkoholen.
  • Ta med sig en viss summa pengar som räcker till den dryck du planerat att dricka. Lämna kortet hemma.
  • Bestäm dig för att aldrig dricka alkohol efter ett visst klockslag.
  • Undvik att blanda starka drycker (starksprit + starköl).
  • Ät mat i samband med att du dricker alkohol, inte bara före utan även under kvällen.
  • Drick vatten. Du släcker inte törsten med alkohol.
  • Beställ dem med 2 cl alkohol i stället för 4:or eller 6:or.
  • Drick svagare öl/cider.
  • Välj mindre flaskor/burkar.
  • Sluta drick när det är som roligast.
  • Välj bort alkoholen helt om det blir svårt att få kontroll.
  • Ta dig själv på allvar om du får negativa konsekvenser när du dricker som minnesluckor, gjort saker du ångrat, skadat dig eller annan, inte kunnat sluta dricka. Fundera då över strategier hur du skall kunna minska din konsumtion så att du undviker negativa konsekvenser.

Studenthälsan erbjuder

Om du vill få mera kunskap eller om du har behov att fundera över din egen eller någon annans alkoholkonsumtion är du välkommen att kontakta någon på Studenthälsan.