Hur du kan hjälpa dig själv

Publicerad: 28 mars 2018

Att ta hand om sig själv vid en kris är viktigt. Prata om det som hänt med någon som du känner dig trygg med. Håll kontakt med dina vänner/ din familj och acceptera dina reaktioner som normala uttryck vid en onormal händelse. Ibland kan vänner/ studiekamrater ha svårt att ta kontakt av rädsla för vad de inte vet vad de skall säga

Det är bra om du tar kontakt med dina vänner och andra viktiga personer i din omgivning och berättar hur du vill få stöd. Det sociala nätverket är det viktigaste stödet och ger den bästa hjälpen under den första tiden och inte att få prata igenom händelsen/bearbeta den med en professionell direkt efter en traumatisk händelse.

Modern forskning visar att sådana ingående samtal med fokus på berättandet och känslor kring det som inträffat faktiskt kan störa återhämtningen och försvårar människans inneboende läkande kraft att hantera kriser. Dock kan studenthälsan vara till hjälp om du av olika anledningar inte kan söka stöd hos ditt vanliga sociala nätverk

Acceptera att du inte orkar lika mycket under en tid, det är naturligt. Tillåt dig att ta det lite lugnare. Om du upplever problem att klara studierna under den första tiden är det viktigt att så snart som möjligt ta kontakt med din lärare eller med din studievägledare för att underlätta studiesituationen. Att pressa sig själv för mycket kan påverka dig negativt på lång sikt.

Rör på dig. Ta en promenad med någon du tycker om. Krisen innebär mycket stresshormoner i kroppen som du behöver få utlopp för. Fysisk träning är bra då du sover bättre och spänningar i muskler försvinner. Du får också tillfälle att ”koppla av” från dina tankar och sorgen.

Se till att äta och dricka. Många tappar aptiten, men det är viktigt att få i sig näring. Soppa, filmjölk och frukt brukar fungera.

Ta hand om dig själv och unna dig saker som du tycker om. Det kan till exempel vara att bada, basta, få massage eller lyssna på musik.

Återgå till dina vanliga rutiner. Återgå till studierna så snart du orkar och försök att komma tillbaka till dina normala rutiner. Det skapar trygghet och motverkar isolering.

Vid sömnproblem kan det vara bra att använda sig av avslappningsövningar innan du skall sova. Var försiktig med lugnande mediciner och alkohol. Alkoholen förstärker nedstämdheten under sorgen och ger ofta negativa upplevelser.

En del blir hjälpta av att skriva dagbok. Det kan ge perspektiv på upplevelserna.

Hur kan jag själv jobba med acceptans av det jag inte kan förändra, det som faktiskt hänt, hur jag känner och tänker kring det som inträffat?

Det kan vara genom att öva sig i att se sina tankar och känslor som vågor som kommer och går och som vi inte behöver ta bort.

Ofta när vi endast vill bli av med obehag så skapar vi oss ofta ett nytt obehag på lång sikt genom att till exempel undvika jobbiga situationer för att det är jobbigt på kort sikt. Genom att använda alkohol, narkotika, tobak som ett sätt att undvika att känna tankar och känslor.

Också när vi tränar väldigt mycket för att bli av med obehag, äter för lite eller för mycket mat, tröstäter godis. När vi allt mer skjuter upp studierna och istället sitter allt mer framför datorn, tv och spel. När vi ägnar stor del av dagen åt att grubbla för att på så vis bli av med det jobbiga.

Ett sätt att jobba med praktisk acceptans av det som hänt är att öva medveten närvaro.

Ge mig sinnesro,
Att acceptera det jag inte kan förändra,
Mod att förändra det jag kan,
Och förstånd att inse skillnaden.