Hoppa till innehållet

Kundberättelser

Tommie Lögdahl
Studenten som blev klimatentreprenör

I framtiden duschar vi med tvål i tablettform. Luleå-studenten Tommie Lögdahl vann 250 000 kronor för sitt nya hållbarhetskoncept Nowa Drops. Entreprenörsresan började i LTU Business affärsutvecklingsprogram Impact Lab.

Linn Gerhardsson
Alumnen Linn Gerhardssons idé Alarmwear lanseras

Linn Gerhardssons idé om att öka trygghet i utemiljöer föddes i samband med examensarbetet, och kom redan då i kontakt med LTU Business rådgivare. Två år senare är hon en prisbelönt entreprenör som står inför lansering av Alarmwear och en egen produktserie. Men vägen dit har varit utmanande och inte spikrak.

Grönsaker från datacenter ger ökad hållbarhet
Grönsaker från datacenter ger ökad hållbarhet

Containing Greens såg en möjlighet att göra Norrbotten mer självförsörjande med grönsaker och till en mer hållbar region. Sommaren 2020 väcktes idén att använda spillvärme från datacenter för att odla grönsaker utan jord i subarktiskt klimat. Nu finns ett prisvinnande företag som drivs av entreprenörer med stora drömmar om framtiden.

Deras spel ska släppas i Japan
Deras spel ska släppas i Japan

Under våren lanserade LTU-studenten Jonas Roininen och hans medgrundare Conny Nordlund spelet Hayfever på Nintendo Switch, PS4, Xbox och PC i Sverige. Jonas vände sig till LTU Business för stöd med att utveckla både affärsmodell och go-to-market-strategi genom metoden Innovation Due Diligence. Nu ser han fram emot att spelet ska släppas i Japan.

Nu kommer hightech-klarinetten
Nu kommer hightech-klarinetten

De kallar den ”Music in Motion” – en klarinett som fått rörelsesensorer, vilket tar det över 300 år gamla akustiska instrumentet in i den digitala åldern. Nu står doktoranden Robert Ek och universitetslektorn Jörgen Normark redo att lansera sin produkt till marknaden. LTU Business har varit med på resan och stöttat både med en marknadsanalys och vid framtagningen av en prototyp.