Särskild kompletterande pedagogisk utbildning, SKPU
Information, regler och rutiner – lärarstudent
Detta är en lärarutbildning för studenter som har avklarat akademiska studier inom undervisningsämne i gymnasieskolan eller grundskolans år 7-9.
Utbildningen omfattar 90 hp, med ett innehåll som relaterar till centrala kunskapsområden inom läraryrket. Såväl ämnesdidaktik som verksamhetsförlagd utbildning ingår.
VFU 1
VFU 1 i SKPU syftar till att den studerande utvecklar kunskap och förmåga att leda och genomföra egen undervisning med stöd av modeller, anvisat material och handledning och agera i enlighet med skolans värdegrund. Studenten ska vidare utveckla och tillämpa ämnesdidaktisk teori och ämneskunskap i undervisningen samt kunna reflektera över och redovisa resultatet av den egna undervisningen och yrkespraktiken ur både ett ämnesperspektiv och ett allmändidaktiskt perspektiv. Studenten ska inhämta kunskaper om olika delar av verksamheten och samverka med elever och skolans personal.
Trepartssamtal: Studentens självvärdering Pdf, 94.4 kB.
Trepartssamtal: VFU-handledarens värdering Pdf, 105.7 kB.
Trepartssamtal: VFU-kurslärarens sammanfattning Pdf, 94.7 kB.
Bedömningsformulär Pdf, 94.3 kB.
Kursplan VFU1, U0028P
Studenter bör ta en kopia på bedömningsunderlaget innan handledaren skickar in det för att ha tillgång till underlaget efter att bedömning skett.
VFU 2
VFU 2 i SKPU syftar till att den studerande utvecklar kunskap och förmåga att med utgångspunkt i styrdokumenten planera och relativt självständigt genomföra undervisning utifrån verksamhets- och ämnesmål. Studenten ska kunna redogöra för, analysera och tillämpa ämnesdidaktisk teori och ämneskunskap i undervisning, samt reflektera över och redovisa resultatet av den egna undervisningen och yrkespraktiken ur både ett ämnesperspektiv och ett allmändidaktiskt perspektiv. Studenten ska vidare visa ett professionellt förhållningssätt och ledarskap i samtal med elever och därigenom visa kommunikativ förmåga i lyssnande och talande till stöd för den pedagogiska verksamheten. Under VFU 2 ska studenten även planera och genomföra undervisning utifrån verksamhets- och ämnesmål, med beaktande av elevers olika intressen, förmågor och behov.
Kursplan VFU2, U0029P
Planeringsunderlag inför VFU 2 Pdf, 127.2 kB.
Bedömningsformulär Pdf, 100 kB.
Studenter bör ta en kopia på bedömningsunderlaget innan handledaren skickar in det för att ha tillgång till underlaget efter att bedömning skett.
VFU 3
VFU 3 i SKPU syftar till att den studerande utvecklar ett professionellt förhållningssätt och ett tydligt ledarskap i förhållande till verksamhetens mål. Studenten ska utveckla fördjupad kunskap och förmåga att självständigt och med utgångspunkt i styrdokumenten planera, genomföra, bedöma, betygssätta och utvärdera undervisning utifrån verksamhetsmål och ämnesmål samt utveckla fördjupad kunskap om bedömning och om de kunskapskrav som ställs inom ämnesområdet och kunna granska dessa kritiskt. Kursen syftar även till att den studerande utvecklar en fördjupad förmåga att observera, dokumentera, bedöma och kommunicera elevers lärande och utveckling i praktiken och beakta elevers olika intressen, förmågor och behov. Vidare ska studenten utveckla fördjupad kunskap om metoder för utvecklings- och kvalitetsarbete i skolan med utgångspunkt i skolans uppdrag.
Kursplan VFU3, P0051P
Planeringsunderlag inför VFU3 Pdf, 127.6 kB.
Trepartssamtal: Studentens självvärdering Pdf, 92.7 kB.
Trepartssamtal: VFU-handledarens värdering Pdf, 92.4 kB.
Trepartssamtal: VFU-kurslärarens sammanfattning Pdf, 92.6 kB.
Bedömningsformulär Pdf, 95.4 kB.
Studenter bör ta en kopia på bedömningsunderlaget innan handledaren skickar in det för att ha tillgång till underlaget efter att bedömning skett.
Uppdaterad:
Sidansvarig: Student