History Branding – att använda historia för att stärka företagets eller organisationens identitet
Lär dig använda historia och kulturarv som resurser för det egna företaget eller organisationen. Företagens och organisationernas historia har potential att stärka varumärken och identitet, vilket bland annat kan gynna besöksnäringen. Att använda historia och kulturarv kräver emellertid kunskap.
Fakta
Omfattning:
3 veckor, 4 timmar per vecka, eller i egen takt.
Kurstyp:
Kursen är en MOOC, en Massive Online Open Course, som är öppen för alla.
Plats:
Online
Språk:
Engelska
Pris:
Kostnadsfri
Om kursen
Förstå hur företag kan använda historia och kulturarv
Det finns många företag som delvis bygger sin marknadsföring på historia, IKEA, Volvo och CocaCola till exempel. Företagens, och organisationernas, historia används för att stärka organisationen, utveckla verksamheten och addera värden till varor och tjänster.
På den här kursen lär du dig hur företag och organisationer kan använda sin historia i sin kommunikation och marknadsföring, för att bygga varumärken och stärka identiteter. Du kommer att få en förståelse för varför organisationer och företag värderar kunskaper om sin historia och kopplingar till sitt kulturarv, särskilt när det gäller deras marknadsföring. Du kommer även att lära dig om vilka konsekvenserna av att inte arbeta med sin historia kan vara.
Utforska länkarna mellan näringsliv, historia och kulturarv
Du lär dig att förstå idéerna bakom att använda historia som varumärke. Från detta kommer du att upptäcka hur företags- och organisationshistoria och kulturarv sammanlänkas och kan användas i marknadsföringsstrategier. Du kommer också att lära dig hur företag hanterat ”skelett i garderoben” och hur man på ett etiskt acceptabelt sätt kan hantera problematiska sidor av sitt förflutna.
Lär dig av experterna vid Luleå tekniska universitet
Under ledning av experter vid Luleå tekniska universitet, kommer du att få inblick i olika exempel på hur svenska och internationella företag arbetat med sin historia och därmed en grundläggande kännedom om history branding.
Vad lär du dig?
- Begreppet history branding
- Metoder inom history branding
- Betydelsen för företag och organisationer att känna sin historia
- Hur man kan hantera obekväma sidor av sin historia
- Svenska och internationella exempel på hur företag och organisationer använder sin historia
Vem är kursen för?
Kursen är utformad för alla som är intresserade av att på olika sätt använda historia strategiskt. Det passar dig om du är intresserad av history branding och marknadsföring, och hur detta kan hjälpa dig att utveckla ditt företag eller din organisation.
Hur fungerar det?
Du behöver bara en dator eller annan enhet och internetuppkoppling för att kunna genomföra kursen. När du registrerar dig får du tillgång till kursmaterialet som består av till exempel filmer, texter, frågesporter och övningar.
Registrering
Kontakt
Per-Olof Grönberg
- Biträdande professor
- 0920-491094
- per-olof.gronberg@ltu.se
- Per-Olof Grönberg
Uppdaterad:
Sidansvarig: Samverkan