Kartlägga och mäta kundnöjdhet i besöksnäring
Insikt om kunden är en absolut förutsättning för att skapa en bra upplevelse. För nöjda kunder och kundlojalitet inom besöksnäringen är det minst lika viktigt att föra en dialog med befintliga kunder, som att locka till sig nya.
Fakta
Omfattning:
3 veckor, 4 timmar per vecka
Plats:
Online
Kurstyp:
Kursen är en MOOC, en Massive Online Open Course, som är öppen för alla.
Språk:
Svenska
Pris:
Kostnadsfri att genomföra. Vill du ta ut ett certifikat efter avslutad kurs så kan du göra det mot en avgift. Denna kurs finns tillgängligt på utbildningsplattformen FutureLearn.

Om kursen
I kursen lär du dig att mäta kundnöjdhet i besöksnäringsföretag och vanliga orsaker till att företag misslyckas med att skapa nöjda kunder. Kursen presenterar verktyg för att analysera var misslyckanden kan uppstå och hur en beskrivning av tjänsteprocessen kan användas för att effektivisera verksamheten.
Vad lär du dig?
- Marknadsföring
- Tjänstemarknadsföring
- Tjänstekvalitet
- Turistbranschen
- Kundnöjdhet i turistföretag
- Kundförväntningar
Efter kursen kan du...
- Identifiera och beskriva hur kundnöjdhet kan mätas
- Identifiera och analysera orsaker till missnöjda kunder
- Identifiera och analysera var misslyckanden kan uppstå
- Kartlägga och analysera produktion och konsumtion av tjänster med hjälp av processkartläggning (blueprinting)
Vem är kursen för?
Kursen riktar sig till dig som arbetar eller planerar att arbeta inom besöksnäringen eller till dig som är intresserade av turistfrågor och tjänstekvalitet. Kursen motsvarar grundläggande universitetsnivå. Du förutsätts ha teoretiska förkunskaper som motsvarar allmän behörighet till universitetsstudier. Utöver detta förutsätts du också ha genomfört utbildningen ”Kundnöjdhet i turistföretag”.
Registrering
- Registrera dig här
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kursen ges på utbildningsplattformen FutureLearn
Uppdaterad:
Sidansvarig: Samverkan