Att undervisa artificiell intelligens på gymnasial nivå - samhällsperspektiv 7,5 hp HT25
Kursen syftar till att utveckla förmågan att beskriva och reflektera över användningen av artificiell intelligens (AI). Vidare syftar kursen till fördjupning och utveckling av kunskaper om konsekvenser som användning av AI har, både på samhället i stort och för individen.
Översikt
Start datum: | 2025-08-29 |
Omfattning: | 7,5 hp (13 veckor) |
Kursformat: | online |
Antal platser: | 40 st |
Språk: | Svenska |
Pris: | Ingen kostnad |
Sista dag för anmälan: | 2025-08-21 |
LTU förbehåller sig rätten att ställa in kursen vid för få anmälda |
Målgrupp: Behöriga lärare i matematik, gränssnittsdesign, teknik, programmering eller webbdesign.
Förkunskaper: Behörig lärare
Kursens innehåll: Kursen beskriver den historiska framväxten av AI, olika perspektiv på intelligens, samt aktuella AI-tillämpningar. Kursen ska utveckla förmåga till ett kritiskt förhållningssätt till AI-utvecklingen och dess påverkan på individ-och samhällsnivå.
Efter avslutad kurs ska deltagaren
• kunna resonera om AI:s påverkan på människa och samhälle, framför allt ur ett demokratiskt, etiskt och ett socialt perspektiv.
• ha kunskaper om lagar, bestämmelser och juridiska frågeställningar relevanta för AI, nationella så väl som internationella.
• kunna planera och genomföra undervisning om AI i för deltagaren relevanta situationer.
Kursens upplägg: Kursen består av självstudier samt åtta online-träffar. Kursen består av föreläsningar och praktiska övningar. Som deltagare får du ta del av engagerande videoföreläsningar, interaktivt material för att prova AI på egen hand och spännande diskussioner med kurskamrater och forskare inom området.
Datum och tider för träffar (träffarna är obligatoriska):
8 september kl 15:00-16:30
15 september kl 15:00-16:30
29 september kl 15:00-16:30
13 oktober kl 15:00-16:30
3 november kl 15:00-16:30
10 november kl 15:00-16:30
24 november kl 15:00-16:30
8 december kl 15:00-16:30
Ansvarig lärare:
Viktor Gardelli, bitr. professor, pedagogik
Uppdaterad:
Sidansvarig: Samverkan