Klimatresilient Infrastruktur
Hur kan vi utveckla en motståndskraftig kritisk infrastruktur, inklusive transportinfrastruktur, elnät etc., som kan stå emot de negativa effekterna av klimatförändringarna och samtidigt säkerställa hållbarhet?
Fakta
Målgrupp:
Transportinfrastruktur Ingenjörer, kommuner, underhållsorganisationer, operatörer, chefer och forskare som är intresserade av kritisk infrastruktur och klimatförändringens effekter
Förkunskaper:
Gymnasieskola, kandidatexamen eller motsvarande
Omfattning:
80 timmar om godkänd examination skall registreras som 3 Hp (Högskolepoäng) eller 40 timmar om godkänd examination registreras som certifikat
Plats:
Distans via zoom och på campus
Språk:
Svenska
Pris:
Priset för kursen med högskolepoäng (80h) 7 500 kr, med certifikat (40 h) 4 500 kr.
Anmälan:
Anmäl via länken nedan. Luleå tekniska universitet förbehåller sig rätten att ställa in kursen vid för få anmälda.
Kursens innehåll
Modul 1: Infrastruktur för hållbar utveckling
Föreläsning 1: Infrastruktur för hållbar utveckling (SDG)
Föreläsning 2: Framtida klimatprojektion och infrastrukturdata?
Föreläsning 3: Framtida infrastrukturkriser och efterfrågan?
Föreläsning 4: Infrastrukturstrategier: Varför, vad och hur
Modul 2: Klimattålig infrastruktur
Föreläsning 5: Introduktion och bedömning av klimatfara, risk, exponering och sårbarhetspåverkan på infrastruktursystem
Föreläsning 6: Analys av framtida risker kopplat till framtida klimatscenarier
Föreläsning 7: Att fatta rätt beslut som stärker infrastrukturens motståndskraft
Modul 3: En hållbar omställning för klimatåtgärder
Föreläsning 8: hur kan vi bidra till att målen för klimatmålen ska uppnås och samtidigt hantera andra utmaningar och osäkerhetsfaktorer på kort och lång sikt?
Genomförande av kursen
Eleverna introduceras till ämnet före lektionerna genom självstudier av läromedel (Flipped classroom). Eleverna kommer att ha direkt tillgång till läromedel och läraren fungerar som coach och mentor. Canvas Room är en lärplattform som är utformad för kursen och för interaktion och bedömning mellan studenter och lärare. Under föreläsningarna kommer det finnas möjlighet för frågor och tid för korta diskussioner.
Kursens upplägg
För högskolepoäng krävs 46 timmars självstudier, 18 timmars mötestid och 4 timmars frågesporter/examination; 12 timmars gruppaktiviteter (80 timmar).
För certifikatet krävs 18 timmars självstudier, 14 timmars mötestid och 2 timmars frågesporter/examination; 6 timmars gruppaktiviteter (40 timmar).
För att bli godkänd
För högskolepoäng och intyg; Muntlig och skriftlig redovisning av tilldelat kursarbete.
För att få högskolepoäng måste studenterna komplettera den skriftliga rapporten med en mer djupgående analys av ett antal underuppgifter. Dessutom kan studenterna under kursen bedöma genom följande punkter:
- Flervalsfrågor för att snabbt bedöma grundläggande kunskaper.
- Sant/falskt-frågor eller matchningsfrågor för snabba utvärderingar.
- Frågor med korta svar som fokuserar på specifika begrepp eller tillämpningar.
Efter avslutad kurs kommer deltagarna att
- Förklara infrastrukturens roll för att uppnå målen för hållbar utveckling (SDG).
- Utforska metoder för att analysera framtida klimatprognoser och deras inverkan på infrastrukturen.
- Förstå hur klimatprognoser påverkar infrastrukturplanering.
- Klargöra potentiella framtida kriser/risker och krav på motståndskraftig infrastruktur.
- Identifiera potentiella utmaningar och behov för framtida infrastruktur.
- Betydelsen av samarbete mellan olika intressenter för att uppnå en hållbar klimatomställning med hänsyn till olika utmaningar och osäkerheter.
Lärare
Amir Garmabaki, biträdande professor i drift och underhållsteknik och klimatanpassning av transportinfrastruktur. Han är intresserad av hur klimatförändringar kan påverka kritisk infrastrukturens livscykel inklusive konstruktion, drift och underhåll för urbana transportnät för att säkerställa hållbar stadsutveckling?"och "Vilka policyer och åtgärder krävs inom design, konstruktion, drift och underhåll för att säkerställa robust och motståndskraftig drift för att anpassa sig till klimatförändringar för kort- och långsiktiga scenarier?" Hans forskning fokuserar på att använda lämpliga klimatanpassningsåtgärder för att säkerställa motståndskraftiga kritiskinfrastrukturtjänster.
Ahmad Kasraei är forskare vid Luleå tekniska universitet, avdelningen för drift- och underhållsteknik, och arbetar med klimatförändringarnas effekt på kritisk infrastruktur under olika scenarier. Dessutom ägnades hans doktorsexamen åt underhållsplanering och effekterna av olika policyer på underhållskostnader och RAMS-parametrar i järnvägsspår. Han har över 10 års erfarenhet inom järnvägs- och vägbranschen.
Ulla Juntti, adjungerad professor i drift- och underhållsteknik, med 40 års erfarenhet från järnvägsbranschen.
Intresseanmälan
En intresseanmälan är inte bindande. Kursen startar när tillräckligt många har anmält intresse.
Kontakt
LTU Professional Education uppdragsutbildning@ltu.se
Uppdaterad:
Sidansvarig: Samverkan