Att undervisa artificiell intelligens på gymnasial nivå, tekniskt perspektiv
7,5 högskolepoäng, nybörjarkurs på grundnivå, D0044E
Anmälan öppnar 2025-03-17
Kursen syftar till att utveckla förmågan att beskriva och reflektera över användningen av artificiell intelligens (AI). Vidare syftar kursen till att utveckla grundläggande kunskaper i tillämpning av AI-teknik.
Målgrupp: Behöriga lärare i matematik, gränssnittsdesign, teknik, programmering eller webbdesign.
Kursens innehåll: Kursen ger en grundläggande introduktion till AI och aktuella AI-tillämpningar - dels att förstå begrepp och några viktiga tekniker som används vid problemlösning med hjälp av AI, dels att med hjälp av programmering eller motsvarande verktyg bekanta sig med enkla metoder for att trana AI for olika tillämpningar. Kursen ska utveckla förmåga att göra välgrundade val vid användning av AI samt att beakta möjligheter och risker.
Efter avslutad kurs ska deltagaren
- ha kunskaper om AI, ur ett tekniskt perspektiv, dess beståndsdelar, funktioner och säkerhet
- kunna använda AI i problemlösning
- kunna följa utvecklingen inom AI
- kunna planera och genomföra undervisning om AI i for deltagaren relevanta situationer och utifrån kursens innehåll.
Anmälan till fristående kurs
LTU-17442
Anmälan öppnar 2025-03-17
Att undervisa artificiell intelligens på gymnasial nivå, tekniskt perspektiv
Period 1 - 2, v. 36 2025 - v. 3 2026, ej modulsatt, OrtsoberoendeDistansDagtid 25%Höst 2025
Erbjuds som fristående kurs.
7,5 högskolepoäng, nybörjarkurs på grundnivå, D0044E
Anmälan öppnar 2025-03-17
Kursen syftar till att utveckla förmågan att beskriva och reflektera över användningen av artificiell intelligens (AI). Vidare syftar kursen till att utveckla grundläggande kunskaper i tillämpning av AI-teknik.
Målgrupp: Behöriga lärare i matematik, gränssnittsdesign, teknik, programmering eller webbdesign.
Kursens innehåll: Kursen ger en grundläggande introduktion till AI och aktuella AI-tillämpningar - dels att förstå begrepp och några viktiga tekniker som används vid problemlösning med hjälp av AI, dels att med hjälp av programmering eller motsvarande verktyg bekanta sig med enkla metoder for att trana AI for olika tillämpningar. Kursen ska utveckla förmåga att göra välgrundade val vid användning av AI samt att beakta möjligheter och risker.
Efter avslutad kurs ska deltagaren
- ha kunskaper om AI, ur ett tekniskt perspektiv, dess beståndsdelar, funktioner och säkerhet
- kunna använda AI i problemlösning
- kunna följa utvecklingen inom AI
- kunna planera och genomföra undervisning om AI i for deltagaren relevanta situationer och utifrån kursens innehåll.
Anmälan till fristående kurs
LTU-17442
Anmälan öppnar 2025-03-17
Att undervisa artificiell intelligens på gymnasial nivå, tekniskt perspektiv
Period 1 - 2, v. 36 2025 - v. 3 2026, ej modulsatt, OrtsoberoendeDistansDagtid 25%Höst 2025
Erbjuds som fristående kurs.
Uppdaterad:
Sidansvarig: Studentrekryteringen