"Min utbildningstid var fantastiskt bra och jag lärde mig mycket"
Simon Widh bor i Linköping, där han jobbar inom primärvården i region Östergötland, och som universitetsadjunkt på Linköpings universitet. Nyttan han haft av vidareutbildningen vid Luleå tekniska universitet har varit massiv och underlättat rejält i såväl kliniska som akademiska arbete.
Hej Simon, berätta lite om vem du är
– Mitt namn är Simon Widh och jag är 34 år och bor i Linköping. Jag är leg. Fysioterapeut sedan 2013 och har sedan dess arbetat i region Östergötland, i primärvården i Linköping där jag de senaste åren kombinerat den tjänsten med att vara universitetsadjunkt på Linköpings universitet. På fritiden spenderas den mesta tiden med min fru och snart 2-åriga dotter. Försöker träna när tillfälle ges, då främst löpning och gymträning. I övrigt gillar jag att resa, följa fotboll samtidigt som jag är engagerad fackligt inom Fysioterapeuterna där jag är med som styrelseledamot i OMT-sektionen.
Kan du berätta lite om hur din tid hos var på LTU och varför du valde att gå utbildningen hos oss?
– Sedan jag började som fysioterapeut 2013 insåg jag snabbt hur komplexa patienter jag träffar själv på behandlingsrummet. Att stå ensam med patienter du inte förstår dig på, är väldigt tufft. Jag har därför sedan dess strävat efter att lära mig mer för göra min verktygslåda så stor som möjligt och således kunna hjälpa både fler och komplexa patienter. Jag har gått ganska många akademiska och kliniska utbildningar och känt att det hjälpt mig till viss del mot vissa typer av patienter, eller vissa specifika situationer, även om jag fortsatt saknat bredden. Jag träffade kollegor som gått utbildning i OMT och fick då chansen att både auskultera och bedöma patienter tillsammans med dem. Där och då upplevde jag att dem såg patienten på mycket bredare sätt och hade klart mer verktyg än mig att hantera patienter jag inte förstod mig på.
Jag sökte därför redan 2014 Luleås Master Fysioterapi med inriktning Ortopedisk Manuell Terapi, men kom tyvärr inte in. Jag fick istället senare 2016 via min arbetsgivare gå en OMT steg 1-kurs i Västerås och fick då snabbt upp intresserat för specialistområdet OMT. Kursen var bara cirka 2 veckor lång och jag kände att vi precis slutade när det började bli intressant och nosade på vissa områden, som jag ville veta mer om. Jag sökte därför Luleås Master Fysioterapi igen 2017 och kom då in och blev senare färdig med dessa studier 2021.
Jag visste tidigt att jag ville göra en master- eller magisterutbildning för att sedan specialisera mig vidare, dock utan att tappa kliniskt fokus. Luleå var därav enligt min uppfattning, som enda universitet i Sverige, de som kunde erbjuda en universitetsutbildning med bra kliniskt fokus samt även OMT integrerat med akademiska studier. Min tid på utbildningen har varit fantastiskt bra där jag lärt mig otroligt mycket. Dels att ha möjlighet att ha lärare från olika delar av Sverige med specialistkompetens samt även kritiskt granska sig själv, forskning integrerat med klinisk, praktisk utbildning.
Hur fungerade det att studera på distans för dig?
– Mycket bra. Det var en fördel att kunna läsa, göra självständiga- och grupparbeten på distans men ha kliniskt fokus när vi väl var på plats. Det underlättade för både familjesituation och arbetslivet
Hur har ditt arbetsliv som fysioterapeut sett ut?
– Jag har uteslutande arbetat i primärvården i Region Östergötland i Linköping sedan 2013. Jag har haft blandade uppdrag men med ett kliniskt fokus på patienter. Jag har gått diverse akademiska och kliniska kurser genom åren och tog ut min magisterexamen från Linköpings universitet 2017. Jag blev färdig specialist i OMT 2022 och har sedan 2022 en kombinerad tjänst där jag arbetar kliniskt 50 % och som universitetsadjunkt 50 % på Linköpings universitet. Jag trivs idag ypperligt med upplägget och blandningen av klinik och akademi.
Kan du berätta lite om vad du gör idag och vad har du haft för nytta av utbildningen i ditt arbete?
– På min kliniska del träffar jag mestadels egna patienter och har en även en del handledningsuppdrag där jag sambedömer patienter, har internutbildningar och gör en del second opinions. Jag träffar egentligen alla typer av patienter men kanske företrädesvis columnarelaterade besvär, huvudvärks- och käkledspatienter.
I mitt uppdrag som universitetsadjunkt på fysioterapiutbildningen i Linköping har jag undervisning såväl teoretiskt som praktiskt. Det kan bestå av färdighetsträning, föreläsningar eller basgruppsarbeten samt examinationer skriftligt och muntligt. Jag är med som undervisande och examinerande lärare i termin 1, 2,3, 5 och 6.
Nyttan av denna utbildning har varit massiv och underlättat rejält i såväl mitt kliniska som akademiska arbete. Dels i form av att uppnå aktuell kompetens och ha möjlighet att få ha dessa uppdrag i min tjänst. Men främst i form av kritiskt granska mig själv, förstå komplexiteten i vårt yrke samt ge tillbaka detta till såväl patienter som studenter. I mitt kliniska arbete har min verktygslåda för såväl undersökning som behandling blivit klart större, vilket möjliggör att jag kan hjälpa fler och mer komplexa patienter. I mitt utbildningsuppdrag har det främst bidragit till en bra kompetens i såväl teori som praktik, vilket gör att jag kan ge ett ödmjukt, nyanserat och verklighetsförankrat perspektiv med bra klinisk och akademisk grund.
Beskriv hur en dag på jobbet ser ut för dig?
– Mina dagar varierar. Vissa dagar är 100 % klinik, vissa 100 % som universitetsadjunkt och andra 50 %,
50 %, vilket gör mitt jobb extra roligt med variationen. En vanlig klinisk dag består av 1-2 nybesök, lite återbesök där jag träffar mina egna patienter, där vissa dagar även består av handledningstid med kollegor där vi gör sambedömningar/second opinions. Är jag på universitetssidan så brukar det vara 2-4h färdighet i någon termin, där vi praktiskt går igenom temat för dagen och studenterna får öva mycket själva, där jag och kollegor finns för feedback. Brukar även vara föreläsningar i något spännande tema eller basgrupp (Då vi studerar PBL i Linköpings universitet).
Vad är det roligaste med ditt jobb?
– Variationen! Att få både inspirera studenter och se deras utveckling över terminerna när pusselbitarna börjar falla på plats. Men även att få träffa patienter, där variationen av besvär är stor men där man kan hjälpa förvånansvärt många på något underligt sätt. Tacksamheten både studenter och patienter visar gör att jag aldrig tycker det är jobbigt att gå till jobbet.
Vad kan vara utmaningarna i yrket?
– Att förstå komplexiteten. Vi människor är heterogena och komplexa och att navigera i detta, när vi har besvär, utifrån klinisk beprövad erfarenhet, evidens och patientens värderingar och mål är svårt och väldigt individuellt.
Vilka tips vill du ge till någon som funderar på att vidareutbilda sig inom Fysioterapi, inriktning Ortopedisk manuell terapi?
– Att söka!
Det är det bästa jag gjort i utbildningsväg för såväl mitt kliniska som akademiska arbete. Går man in med öppet sinne så finns det otroligt mycket att lära sig. Utbildningen kombinerar teori, praktik och akademi på ett föredömligt sätt, där du även får chansen att ha egna patienter i grupp och få återkoppling på vad du egentligen håller på med om dagarna, när du har egna patienter.
Uppdaterad:
Sidansvarig: Studentrekryteringen