Studenter byggde eldriven spark
Studenter på högskoleingenjörsprogrammen maskinteknik och energiteknik vid Luleå tekniska universitet har tillsammans utvecklat en eldriven spark.
Resultatet över förväntan
– Vi fick ett idéstipendium av Sammes stiftelse för att genomföra ett projekt med fokus på miljövänlig transport och där studenter på programmen maskinteknik och energiteknik kunde samarbeta. Resultatet blev en eldriven spark som kan laddas med solceller och vi är väldigt nöjda med hur den presterar. Hastigheten är fullt tillräcklig med tanke på att den har begränsade styrmöjligheter och batteriet håller också över förväntan, säger Hampus Karlsson, student på högskoleingenjör maskinteknik.
Tekniken är väldigt enkel förklarar Hampus. Drivningen kommer från en navmotor, samma typ som används till elcyklar, som får sin energi från tre stycken batterier som sitter i samma box som styrelektroniken. Den går att ladda med en liten tillhörande solcellspanel eller via ett eluttag.
Fördelar med eldrift
– Tjusningen med projektet har varit att få jobba med kreativa personer som alltid överraskar med intressanta och enkla lösningar. I stora delar av Asien är eltransport helt normalt. Sparken är i framkant på denna marknad i Sverige och jag hoppas vi kan få fler att uppskatta eldriftens fördelar som att den är nästintill tyst och inte kräver något startsnöre.
– Sedan är förstås miljöaspekten viktig. Det kanske inte är billigast att göra den mest hållbara lösningen, men ska vi exempelvis bli oljeoberoende i framtiden så är detta en möjlig väg att gå. När tekniken för eldrift utvecklas så kommer också priset med säkerhet gå ned, och man måste börja någonstans, säger Hampus Karlsson.
Uppdaterad:
Sidansvarig: Studentrekryteringen