Forskningsprojekt inom arkitektur
Pågående projekt
-
Green Inc-projekt fokuserar på en inkluderande grön övergång i Skellefteå och fyra andra europeiska städer
Tillsammans med Skellefteå Kommun är vi partners i ett EU-projekt som inkluderar städer och universitet i Amsterdam, Bryssel, Turin och Bukarest. Målet är att utveckla inkluderande naturbaserade lösningar för att hantera klimatförändringar och snabb stadsutveckling.
-
RörLa - Rörliga Landsbygder
Projektet har som mål att behovsstyrd kollektivtrafik i pilotkommunerna inkluderar alla tillgängliga trafikslag för bästa service till boende på landsbygder.
-
Första finansierade projekten inom PRECISE
Mer precisa analysredskap för tidig diagnostisering, mer precis teknik för att identifiera exponeringar i miljön eller för att identifiera beteendeförändringar i vardagen, proaktiva digitala interventionsprogram, säkerställa god inomhusmiljö och hälsofrämjande utomhusmiljöer.
-
Planeringsfaktorers betydelse för fotgängare
Det övergripande syftet med projektet är att studera frågan ”Vad är det för typ av utformning och planering av den bebyggda miljön som påverkar valet att gå, och innebär en ökad möjlighet för trafikanten att gå, i en svensk kontext?”
-
Positiva energi eko-distrikt
Stadsområden i Luleå och Boden kommer att ingå i en ny studie inom Arkitektur i hur mindre stadsdelar eller samhällen i kallt klimat kan bli Positiva Energidistrikt (PED).
-
Livscykelbedömningar för hållbart underhåll och renovering av det byggda kulturarvet
Långsiktigt och kontinuerligt underhåll kan vara mer hållbart och lämpligt för att bevara kulturhistoriska byggnaders värde samt minska energianvändningen jämfört med djupgående renovering.
-
Bedömning av arkitektonisk kvalitet, design för cirkularitet och designvariation i träfasadsystem
Avhandlingen kommer som utgångspunkt att använda resultat från redan utförd forskning om träfasadsystem (tillsammans med RISE, LTU och träbyggnadsindustrin i norr).
-
Landsbygdens fossilfria persontransporter - ur ett resenärsperspektiv
Transporter har en viktig roll för ett hållbart samhälle. Idag är transporterna en stor utsläppare av växthusgaser och det är bråttom att komma bort från användandet av fossila bränslen. Samtidigt är transportens roll för den sociala hållbarheten viktig, transport möjliggör tillgång av till exempel ...
-
Prosumenters perspektiv i kulturarvsdiskrikt
Sveriges nationella mål, att uppnå 100% förnybar elproduktion fram till 2040, förväntas driva produktionen av bland annat solenergi närmare slutanvändarna med prosumage (producering, konsumering och lagring av förnyelsebar energi). Vår hypotes är att en decentralisering av elkraften är mest effektiv...
-
Värdering av åtgärder för energieffektivisering
Värdering av åtgärder för energieffektivisering och förbättrat inomhusklimat i 1970-talets kulturmiljöer.
-
Samarbete med universitetet i Hiroshima inom arkitektur
Forskningsämnet i arkitektur vid Luleå tekniska universitet och universitetet i Hiroshima har beviljats finansiering för ett samverkansprojekt för studier av urban hållbarhet i småstäder.
Avslutade projekt
-
Undermarksplanering
Projektet handlar om hållbar resursanvändning av undermarksrymden, eller planering av volymen under ...
-
UNaLAb
Extern webbplats
-
Transdisciplinary Urbanism
Se vår internationella webbplats för mer information
-
Systemintegrerad klok/smart stad - Kiruna Sustainability Center
Städer och dess byggda miljö består av många lager av system eller strukturer, där system betyder et...
-
Kulturarvsprocesser i Luleå
I projektet ”Kulturarvsprocesser i Luleå” undersöker vi hur synen på Luleås kulturmiljöer har föränd...
-
Samverkan mellan samhälle, näringsliv och akademi kring hållbar stadsutveckling
Officiella visioner, målsättningar och dokument inom alla kommunala och regionala planeringsnivåer ä...
-
MIN-SPIRE
Se vår internationella webbplats för mer information
-
Kulturarvsprocesser i den byggda miljön
I projektet ”Kulturarvsprocesser i den byggda miljön” genomförs en studie av UNESCO:s världsarv ”The...
-
Kulturarvisering vid strukturella omvandlingar av stadsmiljöer
I projektet ”Kulturarvisering vid strukturella omvandlingar av stadsmiljöer” undersöker vi hur stads...
-
Fysisk planering i Sverige jämfört med Slovakien och Tjeckien
-
En plats att leva på - samskapade, inkluderande och attraktiva livsmiljöer
I projektet "People-Tools-Process-Place" utvecklas kunskaper och verktyg för tillgängliga och attrak...
-
Arkitektur för attraktiva stadsmiljöer
Forskningsprojektets syfte är att undersöka och få relevant kunskap om professionella och icke-profe...
-
Anpassning av fysisk planering i Torneträskområdet på grund av klimatförändringar
Ett delprojekt inom det interdisciplinära forskningsprojektet Climate change, impacts and adaptation...
-
Nya Giron
God Infrastruktur för Regional Omvandling och Näringslivsutveckling.
-
ALICE – Attractive Living in Cold Climate
Ungefär samtidigt som projektet Nya Giron avslutades har Professor Maria Viklander, VA-teknik, bevil...
-
VRUITS - Vulnerable Road Users Intelligent Transport Systems
EU-stöd till forskning om oskyddade trafikanter.
-
VINKLA - Vägprocesser i natur och kulturlandskap
När natur- och kulturvärdena ska bedömas tillsammans med andra aspekter i vägplane-ringsprocesser, s...
-
UppLyst Vinterväghållning
I samband med så kallad tandemplogning, dvs. då två plogbilar plogar varsitt körfält snett framför v...
-
Trafiksäkerhet & Tillgänglighet vs Drift & Underhåll
Projektet genomförs genom att kartlägga och konkretisera trafiksäkerhets- och tillgänglighetsåtgärde...
-
TENTacle project
Map of the TEN-T Core Network Corridors in the Baltic Sea Area.
-
Svensk standard för halkskydd till skor
Luleå tekniska universitet har fått uppdrag av Trafikverket att undersöka om det går att ta fram en ...
-
Spökförare – Ghost Drivers / Wrong Way Driving
I projektet GRID – Ghost dRIver Detection ska forskare vid Luleå tekniska universitet undersöka om m...
-
Samverkansprocesser, samråd och dialog i vägprojekt
Vägverket och andra offentliga aktörer har behov av att vidareutveckla metoder, som ger aktörer, and...
-
Planering och utformning för ett ökat gående
Systematisk förbättring av förutsättning i utemiljö för att färdas till fots.
-
MC-förares attityder och riskmedvetenhet
I EU-projektet 2BeSafe undersöks i en delstudie kallad CRITIC (Common RIsk awareness measurement meT...
-
Ljustest varningslyktor
En förstudie av synbarhet av varningslyktor på arbetsfordon på väg.
-
Integrerad cykelinfrastruktur och cykelnätverk – landsbygdens transportsystem
Det övergripande syftet med projektet är att främja cykling genom att skapa väl fungerande integrera...
-
Hållbara transporter
Trygghet, säkerhet och tillgänglighet för gående och cyklister i små orter och byar.
-
Effekter av att satsa på transportslaget gång
Det övergripande syftet med projektet är att främja transportslaget gång genom att visa på effekter,...
-
Cyklisters trafiksäkerhet på landsbygd
I dag bor ca 10-15 % av Sveriges befolkning i små orter, dvs. orter med färre än 200 invånare Boende...
-
Cykling och gående vid större vägar
På grund av tendensen att alltfler cyklar längre sträckor, samt att fler hållplatser flyttas ut från...
-
Bothnian Green Logistic Corridor, BGLC
Luleå tekniska universitet ingår som partner i det strategiskt viktiga transportprojektet Bothnian G...