Forskningsprojekt inom byggkonstruktion
Se den internationella versionen av vår webb för att läsa om fler projekt
Pågående projekt
-
H2SIPP (Hydrogen Safety and Improved Permit Processes)
Bakgrund Trots flera decennier av forskning om vätgasläckor så återstår flera kunskapsluckor inom vätgassäkerhet. En av de mest kritiska kunskapsluckorna gäller termisk strålning från vätgasjetflammor. Intensiteten i den utstrålade värmen, och dess spektrum, skiljer sig markant jämfört med jetflamm...
-
Kiruna Sjukhus
Bakgrund Kiruna stad har upplevt sättningar och vibrationer på grund av gruvverksamhet under de senaste åren. Detta har orsakat sprickor och olägenheter för invånarna i visa av stadens byggnader. Sjukhusbyggnaden har också påverkats och sprickor har uppstått i olika delar av den. Dessa är dock så s...
-
Förbättrad hållbarhet för betongkonstruktioner som förstärks med korrosionsbeständig FRP-armering: En studie av tvärkraftskapaciteten
Bakgrund Sveriges omfattande kustlinje kräver robust kustinfrastruktur, avgörande för dess ekonomi men utmanad av korrosion från avisningssalter och marina miljöer, vilket påverkar över 10 000 broar. Denna korrosion bidrar till årliga förluster på 4 % av Sveriges GNP, undergräver infrastrukturens l...
-
Snögallerier på Malmbanan - övervaka snöbelastning och varna när det är dags att ta bort snön
Bakgrund Snögallerierna längs Järnmalmsbanan i norra Sverige har haft problem de senaste åren på grund av allt större snölaster med flera gallerior skadade. Dessa incidenter motiverade en utvärdering av den maximala belastningen som stöds av gallerierna innan kollapsen. 2021 installerades ett överv...
-
Robust egendomsskydd
Bakgrund Till följd av ett antal allvarliga bränder i modulbyggnader i trä har ett flertal modulbyggare initierat ett arbete att komma till rätta med de brandtekniska utmaningar som finns i just deras byggnader och med detsamma öka egendomsskyddet för brand.
-
FINAST
Bakgrund FINAST -projektet bidrar till den gröna omställningen med en koldioxidneutral stålindustri genom forskningsinsatser i samarbete mellan Luleå tekniska universitet, Swerim och SSAB. Det övergripande målet med FINAST-projektet är att genom industrinära forskning och samverkan med stålindustr...
-
Brandcellshandboken
Bakgrund En regeländring gjorde att gamla lösningar för brandcellsgränser i hallbyggnader inte längre kunde användas. Det skapade ett behov av uppdaterade lösningar och då gärna sammanställt i en handbok.
-
Bärförmågan hos en förstärkt betongbro
I framtiden ställs trafiksektorn inför allt större krav när man vill öka trafikmängder, hastigheter och axeltryck. Detta kan bland annat uppnås genom att öka trafikledernas kapacitet och livslängd.
-
Effektiv livsförlängning av broar
Stor mängd resurser har investerats i att bygga och underhålla befintliga broar. Över 50% av befintliga stålbroar är idag äldre än 50 år. I takt med att godsvolymerna ökar och att axellaster blir tyngre, uppfyller många av dessa konstruktioner inte dagens krav. Det är inte möjligt att byta ut alla d...
-
Fasomvandlingsmaterial: risker och möjligheter
Energiförbrukningen för uppvärmning och kylning av byggnader utgör en stor andel av människans totala energiförbrukning, cirka 50 % i EU.
-
Gnistor från skogsbruksmaskiner: En möjlig eller omöjlig källa till skogsbränder?
Gnistor från kontakten mellan metall och sten har de senaste åren debatterats flitigt, både i och utanför den vetenskapliga sfären, särskilt inom skogsbruket på grund av att många av de stora skogsbränderna i Sverige anses ha startat från skogsmaskiner i arbete. Exakt hur detta gått till är dock änn...
-
TruBroar
Multi och tvärvetenskaplig metod för att identifiera den verkliga kapaciteten hos betongbroar.
-
Säkra dammar
Dammar är gigantiska konstruktioner och är ofta gjorda av betong, ett heterogent konstruktionsmaterial, och är byggda på berggrund, vilket har notorisk variation i kvalitet.
-
Karakterisering av tåginducerade aerodynamiska laster på bullerskärmar
Bullerskärmar måste installeras längs höghastighetsbanor för att skydda boende i närheten av spåren från buller som orsakas av trafik med höghastighetståg.
-
Utveckling av en provlastningsmetod för järnvägsbro
Tunga transporter som överskrider banans tillåtna lastkapacitet planeras år 2024 längs Haparandabanan i norra Sverige.
-
Partiell samverkan
Framtagande av dimensioneringsriktlinjer för förstärkning av stålbalksbroar via skapande av partiell samverkan.
-
Kalixbroprojekt – tillståndsbedömning av befintliga broar
Att byta ut en befintlig bro kostar ofta två till tre gånger dess nuvärde och det är förknippat med betydande koldioxidutsläpp, så det är miljömässigt viktigt att förlänga broarnas livslängd i ett försök att göra den byggda miljön mer hållbar.
-
Rivning av en förspänd betongbro - Erfarenhetsåterkoppling för underhåll – nybyggnation
Europeisk infrastruktur som byggdes efter andra världskrigets slut har nått, eller är nära, slutet av sin tekniska livslängd. Med en äldre generation broar blir det att hitta den mest lämpliga rivningsprocessen för en specifik bro en prioriterad uppgift där kunskap om området och möjliga rivningstek...
-
Digitala tvillingar för infrastrukturförvaltning
Nuvarande inspektions- och förvaltningsprocesser för infrastruktur är tidskrävande och kan till och med vara felaktiga.
-
IN2TRACK3 - Forskning gällande optimerad och framtida järnvägsinfrastruktur
På grund av den höga åldern på befintlig järnvägsinfrastruktur världen över blir skador och försämringar av järnvägsbroar ett stort socialt och ekonomiskt problem i många länder.
-
Kiruna stad – Skador på befintliga byggnader orsakade av gruvdrift
Gruvdrift kan orsaka horisontella och vertikala förskjutningar i marken som i sin tur kan leda till skador på byggnader i omnejd.
-
Trågbroar
Baserat på statistik från Trafikverket så utgör trågbroar av betong cirka 25 % av brobeståndet i Sverige och används huvudsakligen som järnvägsbroar.
-
Multiscale-studie av vidhäftningsbrott i trågbroar som utsätts för utmattningsbelastning
Trågbroar utsätts för cyklisk belastning från trafik, vilket leder till trötthetsfel över tid.
-
Säker och effektiv vätgasinfrastruktur
Grundläggande och tillämpad forskning används för att möjliggöra en säker och effektiv grön omställning med hjälp av vätgas.