KURSPLAN Dans och hälsa 15 högskolepoäng Dance and health Grundnivå, A0026G Version Höst 2021 Lp 1 - Vår 2022 Lp 4Höst 2022 Lp 1 - Tills vidare Kursplan gäller: Höst 2022 Lp 1 - Tills vidareVald version visar för vilken termin och läsperiod som denna kursplanen gäller för. Senaste version visas först. Utbildningsnivå Grundnivå Fördjupningskod G1N Betygsskala U G# Ämne Dans Ämnesgrupp (SCB) Dans BehörighetGrundläggande behörighetUrvalUrvalet grundas på betyg och högskoleprovMål/Förväntat studieresultat Efter avslutad kurs ska studenten: - praktiskt gestalta grundläggande dansteknik och dansgenrers särart - reflektera över egna styrkor och utmaningar - tillämpa improvisation och komposition på en grundläggande nivå - redogöra för kroppens anatomi på en grundläggande nivå - redogöra för dansens betydelse för hälsosam livsstil Kursinnehåll • Dansgestaltning • Reflektion • Improvisation & komposition • Anatomi • Hälsa Genomförande Kursens undervisningsspråk samt undervisningsform anges för varje kurstillfälle och framgår av kurssidan på Luleå tekniska universitets hemsida. Undervisning, föreläsningar, självständiga studier, grupparbete, fältstudier, diskussioner och litteraturstudierExamination Om det finns beslut om särskilt pedagogiskt stöd, i enlighet med Riktlinjen Studentens rättigheter och skyldigheter vid Luleå tekniska universitet, finns möjlighet till anpassad eller alternativ examinationsform. Kursen examineras genom praktiska, gestaltande, skriftliga och muntliga redovisningar.Övrigt Den student som inte personligen registrerat sig, eller kontaktat ETKS utbildningsadministration eduetks@ltu.se, under läsperiodens första tre dagar riskerar att förlora sin plats på kursen.Detta gäller även student med platsgaranti.ExaminatorTove LojanderLitteratur. Gäller från Höst 2022 Lp 1 Buckroyd, J. (2000). The student dancer: emotional aspects of the teaching and learning of dance. London: Dance. (Kapitel 7) Fitt, S.S. (1996). Dance kinesiology. (2. ed.) New York: Schirmer Books. * Eng, M. (2012). Muskler – anatomi och funktion. (senaste upplagan). Stockholm: SISU idrottsböcker. * * Ni behöver enbart läsa in delar av denna litteratur. Dansintervention för att stärka psykisk hälsa hos tonårsflickor – Anna Duberg, lektor i folkhälsovetenskap vid Örebro universitet https://socialmedicinsktidskrift.se/index.php/smt/article/view/2299/2203 Empati, kultur och spegelneuron, Eva Bojner Horwitz, professor i musik och hälsa vid Kungliga Musikhögskolanhttps://socialmedicinsktidskrift.se/index.php/smt/article/view/978/790 Sök böcker på biblioteket » KursgivareInstitutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle (ETKS)Moduler KodBenämningBetygsskalaHpTillståndGäller frånTitel 0001DansgestaltningU G#10.00ObligatoriskH21 0002Improvisation och kompositionU G#2.50ObligatoriskH21 0003Anatomi och hälsaU G#2.50ObligatoriskH21 Kursplanen fastställdav Huvudutbildningsledare Daniel Örtqvist, Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle 2021-02-17Revideradav Huvudutbildningsledare Daniel Örtqvist, Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle 2022-02-11