KURSPLAN Det globala klassrummet - introduktionskurs i svenska som andraspråk, för undervisning i åk 1-6. 7,5 Högskolepoäng The Global Classroom - Introductory Course for Swedish as a Second Language, in School Years 1-6 Grundnivå, B0011P Version Höst 2017 Lp 1 - Tills vidare Kursplan gäller: Höst 2017 Lp 1 - Tills vidareVald version visar för vilken termin och läsperiod som denna kursplanen gäller för. Senaste version visas först. Utbildningsnivå Grundnivå Fördjupningskod G1F Betygskala U G# Ämne Svenska Ämnesgrupp (SCB) Svenska/Nordiska Språk BehörighetGrundläggande behörighet samt grundlärarexamen, ämneslärarexamen, yrkeslärarexamen, förskollärarexamen, motsvarande äldre examen eller motsvarande utländsk behörighet. Det krävs även att du är anställd hos huvudman inom skolväsendet, huvudman för utbildning i LVU-hem, huvudman för utbildning inom kriminalvårdsanstalt, någon som genom avtal med huvudman utför uppgifter inom utbildning enligt ovan (entreprenad), eller folkhögskola.UrvalUrvalet grundas på 1-165 högskolepoäng.Mål/Förväntat studieresultat Deltagare ska efter fullgjord kurs kunna visa insikter i och kunna diskutera hur pedagogisk verksamhet kan organiseras i språkligt och kulturellt heterogena lärandemiljöer få syn på hur språkliga och kulturella mönster, värderingar och hierarkier i skola och samhälle påverkar elevernas villkor för lärande diskutera undervisning utifrån ett andraspråksperspektiv på lärande Kursinnehåll Kursen ger en introduktion till svenska som andraspråk och behandlar ämnet ur ett individuellt och samhälleligt perspektiv. I kursen problematiseras även frågor om hur språkliga och kulturella mönster skapas och påverkar elevernas villkor för lärande. Ur olika perspektiv granskas dagens skola och dess organisation med avseende på flerspråkighet och heterogena lärandemiljöer. Med utgångspunkt i ett inkluderande förhållningssätt i utbildning för nyanlända och elever med olika kulturell och språklig bakgrund diskuteras och problematiseras rollen som lärare och undervisning i en språkligt och kulturellt heterogen skolmiljö. Genomförande Fyra träffar varav första och sista sker på campus Luleå. Däremellan sker två träffar via internet genom Adobe connect.Examination Muntliga och skriftliga individuella inlämningsuppgifter.ExaminatorÅsa BjuhrLitteratur. Gäller från Höst 2017 Lp 1 (Kan ändras fram till 10 veckor innan studiestart)Bunar, N. (red.) (2015). Nyanlända och lärande - mottagande och inkludering. (1. utg.) Stockholm: Natur & kultur.Elmeroth, E. (2017). Möte med andraspråkselever. (Upplaga 1). Lund: StudentlitteraturKaya, A. (2016). Att undervisa nyanlända: metoder, reflektioner och erfarenheter. (1. uppl.) Stockholm: Natur & Kultur.Lahdenperä, P. & Sundgren, E. (red.) (2016). Skolans möte med nyanlända. (Första upp-lagan). Stockholm: Liber.Artiklar ur vetenskapliga tidskrifter tillkommer. Sök böcker på biblioteket » KursgivareInstitutionen för konst, kommunikation och lärandeProv ProvnrTypHpBetyg 0001Skriftlig inlämningsuppgift4.5U G# 0002Muntlig presentation3.0U G# StudiehandledningStudiehandledning finns i lärplattformen Canvas före kursstart. Du som är ny student hittar all information du behöver på www.ltu.se/nystudent. Du som redan studerar vid Luleå tekniska universitet hittar information om kursstart via schema på studentwebben alternativt via kursrummet i lärplattformen. Du når lärplattformen via Mitt LTU.Kursplanen fastställdav Patrik Häggqvist, huvudansvarig utbildningsledare vid Institutionen för konst, kommunikation och lärande 2017-04-06Revideradav Patrik Häggqvist, huvudansvarig utbildningsledare vid Institutionen för konst, kommunikation och lärande 2017-04-06