KURSPLAN Svenska för ämneslärare i gymnasieskolan 6 15 högskolepoäng Swedish for Subject Teachers in Upper Secondary School 6 Avancerad nivå, S7011P Version Höst 2018 Lp 1 - Vår 2019 Lp 4Höst 2019 Lp 1 - Vår 2020 Lp 4Höst 2020 Lp 1 - Tills vidare Kursplan gäller: Höst 2020 Lp 1 - Tills vidareVald version visar för vilken termin och läsperiod som denna kursplanen gäller för. Senaste version visas först. Utbildningsnivå Avancerad nivå Fördjupningskod A1N Betygskala U G VG * Ämne Svenska Ämnesgrupp (SCB) Svenska/nordiska språk BehörighetGrundläggande behörighet samt Kunskaper motsvarande Svenska 5 för ämneslärare i gymnasieskolan S0041P, 15 hp.UrvalUrvalet grundas på 20-285 högskolepoängMål/Förväntat studieresultatKursen innebär att studenten skall kunna * med stöd av svenskämnes- och svenskämnesdidaktisk forskning och beprövad erfarenhet analysera, reflektera över och problematisera svensklärarprofession * med stöd av svenskämnes- och svenskämnesdidaktisk forskning och beprövad erfarenhet analysera, reflektera över och problematisera svenskämnesspecifikt lärande i skolan med särskilt beaktande av intersektionell perspektivering * formulera och reflektera över egna mål för professionsutveckling * tillämpa och problematisera kriterier för bedömning och betygssättning i gymnasieskolans och den kommunala vuxenutbildningens svenskämnen * analysera, värdera och tillämpa svenskämnes- och svenskämnesdidaktiskt relevanta teorier och metoderKursinnehåll Moment 1 Skolan som praktik för kommunikation, identitet och lärande, 7,5hp Det första momentet är inriktat på gymnasieskolans svenskämnen ur såväl ett ämnes- som ett ämnesdidaktiskt perspektiv. Intersektionell perspektivering belyses och diskuteras. Svenska och svenska som andraspråk som verktyg i lärande i andra ämnen behandlas också. Bedömning och betygssättning i svenskämnet är ytterligare en del av momentets innehåll, liksom att formulera och reflektera över egna mål för professionsutveckling. Moment 2: Svenskämnesdidaktiska forsknings- och analysmetoder 7,5 hp Momentet fokuserar teori samt forsknings- och analysmetoder med relevans för svenskämne och svenskämnesdidaktik.GenomförandeUndervisningen består av föreläsningar, litteraturseminarier, lektioner med övningar samt enskilda och gruppvisa fördjupningar. Det första momentet är inriktat på gymnasieskolans och vuxenutbildningens svenskämnen ur såväl ett ämnes- som ett ämnesdidaktiskt perspektiv. I det andra momentet tillämpar studenterna kunskaper om svenskämnes- och svenskämnesdidaktiskt relevant teori samt forsknings- och analysmetoder i en forskningsöversikt och i en uppsats-PM inför examensarbetet. Genomförandet bygger på studentaktiva arbetssätt, vilket innebär att kursen designas utifrån tanken om ett individuellt ansvar i ett gemensamt kunskapsbyggande tillsammans med kurskamrater och lärare. Studenten tar ansvar för inläsning enligt anvisningar, samt deltar i undervisningen genom att aktivt bidra med egna iakttagelser, reflektioner, tolkningar och perspektiv.ExaminationMoment 1 examineras genom muntliga litteraturseminarier samt en skriftlig analysuppgift med fokus på bedömning i skolans svenskämne. Moment 2 examineras i en skriftlig svenskämnes- och/eller svenskämnesdidaktisk forskningsöversikt och en skriftlig uppsats-PM, där studenten visar förmåga att utifrån ett problem formulera syfte och forskningsfrågor samt välja och problematisera svenskämnesdidaktiskt relevant teori samt forsknings- och analysmetoder. Samtliga examinationer bedöms individuellt.ExaminatorAnnbritt PaloÖvergångsbestämmelserKursen S7011P motsvarar kursen S0045PLitteratur. Gäller från Höst 2020 Lp 1 (Kan ändras fram till 10 veckor innan studiestart)Moment 1 Bergman, Lotta/Hultin, Eva/Lundström, Stefan/Molloy, Gunilla (2009). Makt, mening, motstånd. Litteraturundervisningens dilemman och möjligheter. Stockholm: Liber. Bergmark, Ulrika/Viklund, Sara (2020). Litteratursamtalets pedagogik: relationer, utveckling och lärande. Stockholm: Gleerups. Boglind, Ann/Holmberg, Per/Nordenstam, Anna (red.). Mötesplatser – Texter för svenskämnet. Lund: Studentlitteratur. Goodwyn, A., Durrant, C., Reid, L., & Scherff, L. (Eds.). (2018). International perspectives on the teaching of literature in schools - global principles and practices. London, New York: Routledge. Gustavsson, Anders/Måhl, Per/Sundblad, Bo (2012). Betygsättning – en handbok. Stockholm: Liber. May, Charles E. (2002) The Short Story: The Reality of Artifice. London: Routledge. Norberg Brorsson, Birgitta 2009). Skrivandets makt. Om det demokratiska skrivandet i skolans svenskämne. Stockholm: Liber. Nordberg, O. (2017) Avkoppling och analys : empiriska perspektiv på läsarattityder och litterär kompetens hos svenska 18-åringar Pike, M. (2000). Boys, poetry and the individual talent. English in Education, 34(3), 41-55. doi:10.1111/j.1754-8845.2000.tb00583.x Rosenblatt, Louise M. (2002). Litteraturläsning som utforskning och upptäcktsresa. Lund: Studentlitteratur. Skar, Gustaf & Tengberg, Mikael (2015). Bedömning i svenskämnet. Bedömning av läsande och skrivande i skolåren 7-9. Stockholm: Natur och Kultur. Tengberg, M. (2008) Samtalets möjligheter : om litteratursamtal och litteraturreception i skolan. Ett antal vetenskapliga artiklar med svenskämnesdidaktiskt innehåll samt skönlitterära texter och andra fiktionstexter ingår.Texter för övningar och examinationsuppgifter meddelas av undervisande lärare. Moment 2 Alvesson, M., & Sköldberg, K. (2008). Tolkning och reflektion: Vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod (2, [uppdaterade] uppl ed.). Lund: Studentlitteratur. Bryman, A. (2011). Samhällsvetenskapliga metoder [Social research methods.] (2, [rev] uppl ed.). Malmö: Liber. Eriksson Barajas, K., Forsberg, C., & Wengström, Y. (2013). Systematiska litteraturstudier i utbildningsvetenskap: Vägledning vid examensarbeten och vetenskapliga artiklar (1 utg ed.). Stockholm: Natur & Kultur. Fejes, A., & Thornberg, R. (Eds.). (2015). Handbok i kvalitativ analys (2, utök uppl ed.). Stockholm: Liber. Gibbs, G., 1948-. (2007). Analysing qualitative data. Los Angeles, Calif.] ; London: Los Angeles, Calif. ; London : SAGE. Graeske, C. (2008). Genusforskningens avtryck i skolan: Om genusmönster i läromedel för gymnasiet i ämnet svenska. () Kvale, S., & Brinkmann, S. (2014). Den kvalitativa forskningsintervjun (3 [rev] uppl ed.). Lund: Studentlitteratur. Lundström, S., Manderstedt, L., & Palo, A. (2011). Den mätbara litteraturläsaren. Utbildning & Demokrati : Tidskrift För Didaktik Och Utbildningspolitik, (2), 7. Ongstad, S. (Ed.). (2012). Nordisk morsmålsdidaktikk: Forskning, felt og fag. Oslo: Novus. Vetenskapsrådet. (2017). God forskningssed. Stockholm: Vetenskapsrådet. Texter för examinationsuppgifterna väljs i samråd med undervisande lärare. Sök böcker på biblioteket » KursgivareInstitutionen för hälsa, lärande och teknikModuler KodBenämningBetygskalaHPTillståndGäller frånTitel 0001Muntliga seminarieuppgifterU G VG *5.00ObligatoriskH18 0002Skriftlig analysuppgiftU G VG *2.50ObligatoriskH18 0003Skriftlig forskningsöversiktU G VG *4.00ObligatoriskH18 0004Uppsats-PM med seminariumU G VG *3.50ObligatoriskH18 Kursplanen fastställdav Patrik Häggqvist, huvudansvarig utbildningsledare vid Institutionen för konst, kommunikation och lärande 2018-02-14Revideradav Anna Öqvist, biträdande huvudansvarig utbildningsledare vid Institutionen för konst, kommunikation och lärande avd Pedagogik, språk och ämnesdidaktik 2020-06-17