KURSPLAN VFU 1, grundlärare F-3 7,5 högskolepoäng Teacher Training Course 1 for pre-school and junior-level (age 7-10) teachers at the compulsory schoo Grundnivå, U0014P Version Vår 2012 Lp 3 - Höst 2012 Lp 2Vår 2013 Lp 3 - Vår 2013 Lp 4Höst 2013 Lp 1 - Höst 2013 Lp 2Vår 2014 Lp 3 - Vår 2014 Lp 4Höst 2014 Lp 1 - Vår 2015 Lp 4Höst 2015 Lp 1 - Höst 2015 Lp 2Vår 2016 Lp 3 - Höst 2016 Lp 1Höst 2016 Lp 2 - Höst 2016 Lp 2Vår 2017 Lp 3 - Vår 2017 Lp 4Höst 2017 Lp 1 - Höst 2018 Lp 2Vår 2019 Lp 3 - Höst 2019 Lp 2Vår 2020 Lp 3 - Höst 2020 Lp 2Vår 2021 Lp 3 - Tills vidare Kursplan gäller: Vår 2021 Lp 3 - Tills vidareVald version visar för vilken termin och läsperiod som denna kursplanen gäller för. Senaste version visas först. Utbildningsnivå Grundnivå Fördjupningskod G1F Betygskala U G VG * Ämne Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt Ämnesgrupp (SCB) Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt BehörighetGrundläggande behörighet samt U0042P Läraruppdraget: lärarens yrkesroll, eleven och samhällsuppdraget (15 hp)UrvalUrvalet grundas på 1-165 högskolepoäng.Mål/Förväntat studieresultatEfter avslutad kurs förväntas studenten kunna: visa social och empatisk förmåga samt agera i enlighet med skolans värdegrund. ta initiativ till dialog och samverkan med elever och skolans personal samt aktivt ta del av verksamhetens olika delar. visa självkännedom genom att delta i trepartssamtal och formulera sig om sitt yrkesval, sina styrkor och behov av ytterligare kunskap för att utvecklas som lärare och ledare. med stöd genomföra ett mindre pedagogiskt arbete utifrån det vidgade text-och språkbegreppets olika estetiska uttrycksformer. visa förmåga att med stöd identifiera och beskriva någon aspekt av läs- och skrivprocessen hos elever. Efter halva kursen förväntas studenten kunna: enskilt förbereda och tillsammans med VFU-handledare och VFU-kursledare delta i ett strukturerat trepartssamtal. Samtalet syftar till att bedöma studentens förmåga att formulera, definiera och värdera sin egen progression i relation till kursens mål. Kursinnehåll Verksamhetsförlagd utbildning i förskoleklass – skolår 3. Studenten tillämpar kursinnehållet i de utbildningsvetenskapliga kärnkurserna (UVK1 och 2) samt i kursen Svenska 1 för grundlärare F-3 i form av styrdokument, utbildningsvetenskaplig teori, professionsutveckling samt ämneskunskap. Studenten följer sin handledare och visar ett aktivt deltagande i dennes uppdrag och i förekommande arbetsuppgifter med särskilt fokus på kursens lärandemål. Kursinnehållet förtydligas i kursens studiehandledning i lärplattformen Canvas. Genomförande Inför kursen genomför kursansvarig universitetslärare introduktionsmöten med studenter och VFU-handledare där kursens mål, examinationer och bedömningskriterier behandlas. Studenten genomför den verksamhetsförlagda utbildningen i grundskola enligt anvisningar i kursens studiehandledning. Studenten för en loggbok av reflekterande karaktär under VFU-perioden som används som underlag för studentens och handledarens kontinuerliga handledningssamtal samt för genomförandet av vissa examinationsuppgifter. Under den senare delen av kursen genomför student, handledare och universitetslärare ett obligatoriskt strukturerat trepartssamtal enligt anvisning i programmets VFU-handbok. VFU-perioden avslutas genom ett obligatoriskt praxisseminarium som förläggs till campus. Examination Examination sker efter genomförd VFU enligt anvisning i kursens studiehandledning. Kursmålen examineras individuellt med kriterier som utgår från studentens tillämpning av sociala och didaktiska kunskaper och förståelser, färdigheter och förmågor samt värderingsförmågor och förhållningssätt. Efter avslutad kurs gör examinator en individuell helhetsbedömning av studentens insatser under VFU. I denna bedömning ingår handledarens avslutande bedömning av studentens insatser, individuella skriftliga examinationsuppgifter samt övriga kursuppgifter enligt anvisning i kursens studiehandledning. Skriftliga inlämningsuppgifter samt erfarenhetsutbyte behandlas under ett campusförlagt obligatoriskt seminarium under den sista dagen av VFU-perioden. Examinators bedömning av de individuella skriftliga examinationsuppgifterna sker efter kursens slut. Student som underkänts vid två kurstillfällen i samma kurs har ej rätt att fullfölja utbildningen. Examinationsformer, bedömnings- samt betygskriterier förtydligas i kursens studiehandledning. ÖvrigtLägst godkänt betyg på kursen krävs för antagning till VFU 2, grundlärare F-3, U0024PExaminatorMärtha AnderssonLitteratur. Gäller från Vår 2020 Lp 3 (Kan ändras fram till 10 veckor innan studiestart)Bergmark, U. & Kostenius, C. (2011). Uppskattningens kraft: lärande, etik och hälsa. Lund: Studentlitteratur Carlsson, U. (2010). Barn och unga i den digitala mediekulturen. Göteborg: NORDICOM Göteborgs universitet [Elektronisk resurs].http://www.nordicom.gu.se/sites/default/files/publikationer-hela-pdf/barn_unga_2010.pdf Doktar, C. (2015). Grammatikdidaktik. Svensk grammatik och språklig medvetenhet i några läromedel för grundskolans första årskurser. Opublicerad avhandling i pedagogik för pedagogie licentiatexamen. Vasa: Åbo Akademi. Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier. (finns i Canvas) Enström, I. (2016). Ordens värld. Svenska ord - struktur och inlärning. (andra upplagan). Stockholm: Hallgren & Fallgren Studieförlag AB. Eriksson, J., Grönvall Fransson, C., Johansson, K. A. (2017). Kreativ grammatikundervisning: från förskoleklass till år 6. Ingarö: Columbus förlag AB (kapitel 2, 10–14). Falk-Lundqvist, Å. (2014). Entreprenöriellt lärande: i praktik och teori. (1. uppl.) Stockholm: Liber. Frank, E. (2009). Läsförmågan bland 9 - 10-åringar: betydelsen av skolklimat, hem- och skolsamverkan, lärarkompetens och elevers hembakgrund. [Elektronisk resurs] Diss. Göteborg: Göteborgs universitet, 2009. https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/20083/1/gupea_2077_20083_1.pdf. Fridolfsson, I., (2015). Grunderna i läs- och skrivinlärning (2 uppl.) Lund Studentlitteratur. Jönsson, K., Persson, A. (2018). Datorplattor i tidiga skolår – Lärares lärande, barns literacitetsutveckling. Lund Studentlitteratur. Körling, A. (2015). Undervisningen mellan oss: pedagogiska utmaningar. Stockholm: Lärarförlaget. Körling, A-M., (2017). Textsamtal och bildpromenader. Stockholm: LärarförlagetSkolverket. (2017). Liberg, C., Smidt, J. (2019). Att bli lärare i svenska. Stockholm: Liber. Lundberg, I., Rydkvist, M., Strid, A. (2018). Bornholmsmodellen – språklekar i förskoleklass. Stockholm: Natur och Kultur. Lundgren, U., Säljö, R. & Liberg, C. (2017). Lärande, skola, bildning. (4. Uppl.) Stockholm: Natur & kultur. (urval) Lundin, K. (2019). Språkets byggstenar. Grammatik och textarbete för lärarstuderande F–6. Lund: Studentlitteratur. Oakhill, J., Cain, K., Elbro, C. (2018). Läsförståelse – insikt och undervisning. Stockholm: Liber. Pettersson, K. (2017, 2018). Språk- och kunskapsutvecklande undervisning F-3 – cirkelmodellen, genrepedagogik, ASL och IKT. Lund: Studentlitteratur (kapitel 1-5) Renberg, B. (2013). Bra skrivet Väl talat. Lund: Studentlitteratur. Skolverket. (2011). Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011. Stockholm: Skolverket. file:///Users/mart/Downloads/L_roplan%20f_r%20gymnasieskolan%20(1).pdf Skolverket (2018). Förskoleklassen. [Elektronisk resurs]: https://www.skolverket.se/undervisning/forskoleklassen Skolverket (2018) Hitta språket. Kartläggningsmaterial i språklig medvetenhet i förskoleklass. [Elektronisk resurs]: https://www.skolverket.se/undervisning/forskoleklassen/kartlaggning-i-forskoleklassen Skolverket (2017). Kommentarmaterial till kursplanen i svenska. Stockholm: Skolverket. [Elektronisk resurs] https://www.skolverket.se/sitevision/proxy/publikationer/svid12_5dfee44715d35a5cdfa2899/55935574/wtpub/ws/skolbok/wpubext/trycksak/Blob/pdf3808.pdf?k=3808 Skolverket. (2019). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: rev. 2019. (6. uppl.) Stockholm: Skolverket. https://www.skolverket.se/getFile?file=4206 Skolverket (2018). Bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling för F-3. Stockholm: Skolverket. [Elektronisk resurs] https://bp.skolverket.se/web/bs_gr_grgrsve01_1-3/prov Skolverket (2018) Läslyftet: Moduler för Språk-, läs- och skrivutveckling. Stockholm: Skolverket. Tillgängligt på: https://larportalen.skolverket.se/#/moduler/5-las-skriv/F%C3%B6rskola/alla Språkrådet (2017). Svenska skrivregler. Stockholm: Liber. [Elektronisk resurs] http://www.sprakochfolkminnen.se/om-oss/publikationer/institutets-publikationer/sprakvard/2017-07-06-svenska-skrivregler-2017.html Stensmo, C. (2007). Pedagogisk filosofi – En introduktion. Lund: Studentlitteratur. Tjernberg, C. (2018). Processinriktad läs- och skrivundervisning - en väg till inkludering. Stockholm: Liber. Wahlström, N. (2016). Läroplansteori och didaktik. 2 uppl. Malmö: Gleerups. Westlund. B. (2017). Aktiv läskraft – Fk-3. Stockholm: Natur & Kultur. Wiklund. U., (2009). När kulturen knackar på skolans dörr. Klippan. Sveriges utbildningsradio. Sök böcker på biblioteket » KursgivareInstitutionen för konst, kommunikation och lärande (KKL)Moduler KodBenämningBetygskalaHPTillståndGäller frånTitel 0006Genomförd VFU enligt anvisning inkl praxisseminariumU G#3.00ObligatoriskV17 0007Trepartssamtal med uppföljningU G VG *1.50ObligatoriskV17 0008Individuella examinationsuppgifterU G VG *3.00ObligatoriskV17 Kursplanen fastställdav Christer Wiklund, prefekt vid institutionen för konst, kommunikation och lärande (KKL) 2011-06-13Revideradav Patrik Häggqvist, huvudansvarig utbildningsledare vid Institutionen för konst, kommunikation och lärande 2020-02-14