KURSPLAN Barndom, omsorg och lärande 15 högskolepoäng Childhood, caring and learning Grundnivå, U0043P Version Höst 2013 Lp 1 - Höst 2014 Lp 1Höst 2014 Lp 2 - Höst 2014 Lp 2Vår 2015 Lp 3 - Vår 2015 Lp 3Vår 2015 Lp 4 - Vår 2015 Lp 4Höst 2015 Lp 1 - Höst 2015 Lp 1Höst 2015 Lp 2 - Vår 2016 Lp 3Vår 2016 Lp 4 - Vår 2016 Lp 4Höst 2016 Lp 1 - Höst 2016 Lp 2Vår 2017 Lp 3 - Vår 2017 Lp 4Höst 2017 Lp 1 - Höst 2017 Lp 1Höst 2017 Lp 2 - Höst 2017 Lp 2Vår 2018 Lp 3 - Vår 2019 Lp 3Vår 2019 Lp 4 - Höst 2020 Lp 1Höst 2020 Lp 2 - Tills vidare Kursplan gäller: Höst 2020 Lp 2 - Tills vidareVald version visar för vilken termin och läsperiod som denna kursplanen gäller för. Senaste version visas först. Utbildningsnivå Grundnivå Fördjupningskod G1N Betygskala U G VG * Ämne Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt Ämnesgrupp (SCB) Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt BehörighetGrundläggande behörighet + Naturkunskap 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet A6a). Eller: Engelska B, Naturkunskap A, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 6a)UrvalUrvalet grundas på betyg och högskoleprovMål/Förväntat studieresultat Efter avslutad kurs skall den studerande kunna: Identifiera och beskriva perspektiv på barndom, fostran och omsorg i relation till samhällsutvecklingen Beskriva förskolan som institution i relation till barndomens villkor Beskriva barns utveckling och lärande i ett historiskt och nutida perspektiv Redogöra för och reflektera över omsorgens betydelse för barns utveckling och lärande i ett helhetsperspektiv Redogöra för teorier om barns lärande och begreppsbildning med särskilt fokus på undervisningsuppdraget inom naturvetenskap/teknik. Identifiera, reflektera och motivera ett professionellt förhållningssätt till omsorg i relation till förskolans värdegrund.Kursinnehåll Omsorg på vetenskaplig grund Samhällets ansvar för barndomen Förskolan som institution för fostran, omsorg och lärande Teorier om lärande och barns utveckling Förskolans värdegrund, etik, normkritik, genus och jämställdhet. Barnsyn och perspektiv på barns rättigheter/delaktighet Observation som vetenskaplig metod FältstudierGenomförande De studerande deltar i lektioner, grupparbeten och i seminarier. Verksamhetsförlagda fältstudier ingår och relaterar till en examinerande uppgift.Examination Examination sker genom muntlig redovisning av dels fältstudier där observation och analys ingår dels laborativa diskussioner i naturvetenskap och teknik (5.0 hp), tentamen (5.0 hp) samt en individuell skriftlig inlämningsuppgift (5.0 hp).ExaminatorSara CervantesLitteratur. Gäller från Höst 2017 Lp 2 (Kan ändras fram till 10 veckor innan studiestart)Björndal. C, R, P. (2005). Det värderande ögat. Stockholm: Liber. Bjurulf. V. (2013). Teknikdidaktik i förskolan. Stockholm: Norstedts. Eidevald, C. (2012). “Anna bråkar!”- att göra jämställdhet I förskolan. Stockholm: Liber. Emilson, A., & Folkesson, AM. (2006). Children ́s participation and teacher control. Early Childhood and Care, Vol 176, No 34, pp. 219238. Gren, J. (2007). Etik i pedagogens vardagsarbete. Stockholm: Liber. Helldén, G., Högström, P., Jonsson, G., Karlefors, I. & Vikström, A. (2015). Vägar till naturvetenskapens värld-ämneskunskap i didaktisk belysning. Stockholm: Liber Jerlang, E. (red.) (2008). Utvecklingspsykologiska teorier: en introduktion. (5., [utök. och rev.] uppl.) Stockholm: Liber. (valda delar). Johansson, E. (2005) Möten för lärande: pedagogisk verksamhet för de yngre barnen i förskolan. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. Lundgren, U.P., Säljö, R., & Liberg, C. (2014). Lärande, skola, bildning. Grundbok för lärare. Stockholm: Natur & Kultur (kap. 7). Löfdahl, A., Hjalmarsson, M., & Franzén, K. (2014). Förskollärarens metod och vetenskapsteori. Stockholm: Liber. Pramling Samuelsson, I., & Sheridan, S. (2003). Delaktighet som värdering och pedagogik. Pedagogisk forskning i Sverige 8(12) 7084. Riddersporre, B., & Bruce, B. (2016). Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund. Stockholm: Natur & Kultur. (Kapitel 1, 2, 3, 7, 9, 10, 12, 13). Riddersporre, B., & Persson, S. (red.). (2010). Utbildningsvetenskap för förskolan. Stockholm: Natur & Kultur (kap. 1-5). Skolverket. (2016). Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny., rev. uppl.]. Stockholm: Skolverket. Sommer, D. (2009). Barndomspsykologi: utveckling i en förändrad värld. (2., rev. [och utök.] utg.) Hässelby: Runa. (Kapitel 1, 2 och 4) Ytterligare artiklar/texter kan tillkomma. Sök böcker på biblioteket » KursgivareInstitutionen för hälsa, lärande och teknikModuler KodBenämningBetygskalaHPTillståndGäller frånTitel 0002TentamenU G VG *5.00ObligatoriskH13 0003Skriftlig inlämningsuppgiftU G VG *5.00ObligatoriskH13 0004Fältstudier inklusive muntlig examinationU G#5.00ObligatoriskV15 Kursplanen fastställdav Monica Johansson, huvudansvarig utbildningsledare vid Institutionen för konst, kommunikation och lärande 2013-02-15Revideradav Anna Öqvist, biträdande huvudansvarig utbildningsledare vid Institutionen för konst, kommunikation och lärande avd Pedagogik, språk och ämnesdidaktik 2020-08-20