Huvudområdet hälsopromotion grundar sig i en helhetssyn på människors hälsa kopplat till fysiskt, psykiskt, emotionellt, socialt och existentiellt välbefinnande. Utbildningens inriktning, hälsovägledning omfattar ett vägledande arbetssätt för att bibehålla och stärka hälsa genom hela livsspannet, utifrån ett individ, grupp och/eller samhällsperspektiv. Utöver obligatoriska kurser inom huvudområdet och inriktningen innefattar utbildningen även obligatoriska kurser från samhälls/beteende- och naturvetenskapliga området som tydligt kopplar till hälsopromotion. Dessa kurser stärker den tvärvetenskapliga kunskapsbasen i utbildningen.
Första året läggs den teoretiska och praktiska grunden i huvudområdet hälsopromotion. År två fördjupas och breddas kunskaperna i hälsopromotiva teorier och arbetssätt och tillämpning av kunskapen sker i ett hälsoprojekt som genomförs i samarbete med en uppdragsgivare. År tre fördjupas ämnesstudierna ytterligare inom hälsopromotion genom ett forskningsförberedande examensarbete.
Undervisningen baseras på studentens aktiva deltagande och ansvar för sitt eget lärande. Studieupplägget sker ofta i grupp med individuella inslag. Vid verksamhetsförlagda studier väljer och kontaktar studenten lämplig verksamhet i samråd med lärare. Examinationsformerna varierar mellan skriftliga inlämningsuppgifter individuellt och i grupp, seminarier och praktiska uppgifter.
Utbildningen omfattar 180 hp varav 90 hp inom huvudområdet hälsopromotion, inklusive ett examensarbete om 15 hp. Verksamhetsförlagd studier utgör minst 20 hp. Inriktningen hälsovägledning är obligatorisk för examen. I utbildningen ingår valfritt utrymme om 30 hp.
Grundläggande behörighet
Urvalet grundas på betyg och högskoleprov