Hoppa till innehållet
studenter
Studenternas egen bild från resan till Murmansk

Studenter i EU-finansierat forskningsprojekt

Publicerad: 9 maj 2012

Efter att, inom ett Kolartic forskningsprojekt, ha intervjuat femton företag i Norrbotten fick de två upplevelseproducentstudenterna Josefin Enström och My Wats åka med till Murmansk för att visa upp resultatet på en workshop. En upplevelse de gärna delar med sig av.

Josefin Enström, 23 år, kommer från Trosa och går andra året på programmet Upplevelseproduktion med inriktning turism. Tillsammans med sin klasskamrat My Wats har hon deltagit i ett Kolarctic forskningsprojekt ”BART – Public Private partnership in Bartents tourism” där de intervjuat ett femtontal företag från Piteå upp till Jukkasjärvi.  Resultatet fick de nyligen chansen att presentera på workshops på Murmansk state humanities university.  

– Jag hade aldrig varit i Ryssland, så bara det var en stor sak att åka dit och speciellt Murmansk. Jag är otroligt tacksam att utbildningen ger mig den här möjligheten att vara med i projektet. det har varit intressant och lärorikt att som upplevelseproducent studera hur konferenserna i både Rovaniemi, Piteå och Murmansk har varit uppbyggda, att få en inblick i turism-företagens verklighet i hela Norrbotten och även höra Norge, Finland och Rysslands resultat av forskningen, säger Josefin efter resan. 

Äventyr i Murmansk

Förutom att medverka i workshops på universitet i Murmansk fick Josefin och My tillsammans med adjunkt Elisabeth Hellmér även delta i seminarium på atomisbrytaren Lenin, prova på skytte på Murmansk skyttebana, och vara med på en äventyrlig ”safari” ut i Montegorsk national park. Nu ska de vara med och ta fram en Action plan för Barentsområdet, och då specifikt hur Barents som destination varumärke (Brand) kan utvecklas.

– Vi är precis i startgroparna för detta men vi kommer använda all kunskap vi fått i kurser som till exempel marknadsföring, marknadskommunikation, företagsekonomi, upplevelseproduktion, projektmetodik med flera. För mig personligen är det väldigt spännande då jag är intresserad av just branding och destinationsutveckling, avslutar Josefin

leninbåt
Atomisbrytaren Lenin där studenterna deltog i workshops.