Utbildningens innehåll och upplägg
Upplevelseproduktion som huvudområde handlar om att utifrån ett kundperspektiv producera erbjudanden inom upplevelseindustrin. Upplevelseproduktion baseras på att kombinera processer och metoder för kommersiell produktion av meningsskapande och berikande upplevelser med kunskap om upplevelse som fenomen, som mänskligt behov och som kommersiell produkt.
Utbildningen i Upplevelseproduktion leder till en kandidatexamen och omfattar 180 högskolepoäng.
I utbildningen ingår bland annat upplevelsekunskap introduktion och fördjupning, upplevelsefokuserad marknadskommunikation, omvärldsanalys och projektledning. Du stärker din kompetens i bland annat marknadsföring, företagsekonomi, juridik och gruppdynamik för att under sista året fördjupa dig ytterligare i projektledning och projektmetodik och avsluta studierna med ett självständigt arbete.
Antagna Ht 07 t.o.m Ht 11 väljer en av inriktningarna Turism eller Evenemang och kultur.
- Utbildningen till kandidat inriktning turism består av 90 hp inom huvudområdet upplevelseproduktion samt 30 hp obligatoriska ämnen utanför huvudområdet. Dessutom läser studenterna ytterligare 22,5 hp obligatoriska inriktningskurser samt ett examensarbete på 15hp. Det valfria utrymmet är på 22,5 hp.
- Utbildningen till kandidat inriktning Evenemang och kultur består av 90 hp inom huvudområdet upplevelseproduktion samt 30 hp obligatoriska ämnen utanför huvudområdet. Dessutom läser studenterna ytterligare 30 hp obligatoriska inriktningskurser samt ett examensarbete på 15hp. Det valfria utrymmet är 15 hp.
Antagna Ht 12 läser Inriktning projektledning. Utbildningen till kandidat inriktning projektledning består av 90 hp inom huvudområdet upplevelseproduktion samt 30 hp obligatoriska ämnen utanför huvudområdet. Dessutom läser studenterna ytterligare 15 hp obligatoriska inriktningskurser samt ett examensarbete på 15hp inom upplevelseproduktion. Det valfria utrymmet är 30 hp.
Omfattning
Programmets omfattning är 180 Högskolepoäng
Examen
Inriktningar
Inriktning
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet +
Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet A6).
Eller:
Engelska B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 6)
Urval
Skicka ditt arbetsprov senast sista anmälningsdag till Luleå tekniska universitet, Antagningen, 971 87 LULEÅ. Märkt provet med personnummer samt anmälningskod
Platsfördelning:
Betyg: 34%
Högskoleprov: 33%
Alternativa: 33%
Läs mer om antagningsprovet
Obligatoriska kurser
Upplevelseproduktion : 105 Högskolepoäng
Kurskod |
Kurs |
Hp |
Nivå |
Kommentar |
Q0006F
|
Omvärldsanalys, trender och timing
|
7,5
|
Grundnivå
|
|
U0002F
|
Upplevelsefokuserad marknadskommunikation
|
7,5
|
Grundnivå
|
|
U0003F
|
Upplevelsekunskap
|
7,5
|
Grundnivå
|
|
U0004F
|
Upplevelseindustrins marknad
|
7,5
|
Grundnivå
|
|
U0005F
|
Upplevelsekunskap - fördjupning
|
7,5
|
Grundnivå
|
|
U0015F
|
Service och värdskap inom upplevelseproduktion
|
7,5
|
Grundnivå
|
|
U0016F
|
Story Telling inom medie- och upplevelseproduktion
|
7,5
|
Grundnivå
|
|
U0017F
|
Examensarbete C, Upplevelseproduktion
|
15,0
|
Grundnivå
|
|
U0021F
|
Sensorik och gastronomi
|
7,5
|
Grundnivå
|
|
U0023F
|
Upplevelseproduktion inom kultur
|
7,5
|
Grundnivå
|
|
X0001F
|
Vetandets grund
|
7,5
|
Grundnivå
|
|
Y0005F
|
Kreativitetsmanagement för medie- och upplevelseindustrin
|
7,5
|
Grundnivå
|
|
Y0006F
|
Projektledning och projektmetodik 1, inom musik, medie och upplevelseindustrin
|
7,5
|
Grundnivå
|
|
Obligatoriska kurser utanför huvudämne: 30 Högskolepoäng
Kurskod |
Kurs |
Hp |
Nivå |
Kommentar |
J0041N
|
Juridik för producenter
|
7,5
|
Grundnivå
|
|
Q0001F
|
Marknadsföring för media- och upplevelseindustrin
|
7,5
|
Grundnivå
|
|
Q0002F
|
Företagsekonomi för media- och upplevelseindustri
|
7,5
|
Grundnivå
|
|
Y0002F
|
Gruppdynamik och gruppsykologi inom upplevelseproduktion
|
7,5
|
Grundnivå
|
|
Valfritt utrymme: 30 Högskolepoäng
Valfritt utrymme
Valfritt utrymme är 30 högskolepoäng. Ett valfritt utrymme motsvarar en obligatorisk poängomfattning av kurser från universitet och högskola.
Kurser inom inriktning