Utbildningens innehåll och upplägg
Masterprogrammet i internationell affärsverksamhet ges helt på engelska, omfattar två års heltidsstudier (120 hp) och leder till en masterexamen. Utbildningen är öppen för internationell antagning. Den första terminen läser du kurser där du specialiserar dig inom området internationell affärsverksamhet och marknadsföring. Hela den andra terminen är vikt för valfria eller valbara kurser. Du kan exempelvis välja att studera en termin utomlands vid något av våra partneruniversitet eller eller skaffa dig praktisk erfarenhet genom att gå en verksamhetsförlagd projektkurs på en arbetsplats som du själv väljer. År två läser du ytterligare kurser inom internationell affärsverksamhet och marknadsföring samt en kurs i e-business. Utbildningen avslutas med att du under den sista terminen skriver ditt examensarbete där du fördjupar dig i en frågeställning inom internationell affärsverksamhet. Utbildningen omfattar totalt 120 högskolepoäng varav 90 högskolepoäng är obligatoriska kurser på avancerad nivå (inklusive examensarbete) och 30 högskolepoäng utgörs av valfria kurser. För tillträde till kurs för examensarbete ska angivna förkunskapskrav i kursplan vara uppfyllda. Särskild information om ansöknings- och antagningsförfarande till examensarbete säkerställs av kursgivande institution. I utbildningen erbjuds en nybörjarkurs i svenska om 3 högskolepoäng för utländska studenter. Kursen ingår inte i examen och läses utöver obligatoriska kurser i utbildningen.
Omfattning
Programmets omfattning är 120 Högskolepoäng
Examen
Förkunskapskrav
Akademisk examen om minst 180 högskolepoäng, varav minst 60 inom företagsekonomi eller motsvarande. Företagsekonomi kan motsvaras av kvalificerad yrkeserfarenhet, minst 4 år, på ledningsnivå inkluderande ekonomiskt ansvar.
Goda kunskaper i engelska, motsvarande Engelska 6
Urval
Meritvärdering och urval baseras på examensinriktning och kursinnehåll avseende kvalitet och kvantitet
Platsfördelning:
Akademiska: 100%
Obligatoriska kurser
Obligatoriska kurser: 90 Högskolepoäng
Kurskod |
Kurs |
Hp |
Nivå |
Kommentar |
M7004N
|
Marketing Management
|
7,5
|
Avancerad nivå
|
|
M7009N
|
Tjänstemarknadsföring
|
7,5
|
Avancerad nivå
|
|
M7030N
|
Strategisk varumärkesutveckling: ett globalt perspektiv
|
7,5
|
Avancerad nivå
|
|
M7032N
|
Examensarbete, master företagsekonomi, internationell affärsverksamhet
|
30,0
|
Avancerad nivå
|
|
M7034N
|
Strategier för global marknadsföring
|
7,5
|
Avancerad nivå
|
|
M7035N
|
Marknadsundersökningar för affärsbeslut
|
7,5
|
Avancerad nivå
|
|
M7038N
|
Cross-cultural management
|
7,5
|
Avancerad nivå
|
|
R7011N
|
Internationell finansiell management
|
7,5
|
Avancerad nivå
|
|
W7004N
|
Strategies for e-Business
|
7,5
|
Avancerad nivå
|
|
Valbar kurs som ges utanför krav för examen - för icke skandinavisk student
Kurskod |
Kurs |
Hp |
Nivå |
Kommentar |
S0046P
|
Svenska för internationella studenter 1
|
3,0
|
Grundnivå
|
Valbar
|
Valfritt utrymme: 30 Högskolepoäng
Valfritt utrymme
Valfritt utrymme är 30 högskolepoäng. Ett valfritt utrymme motsvarar en obligatorisk poängomfattning av kurser från universitet och högskola.
Kurskod |
Kurs |
Hp |
Nivå |
Kommentar |
D0002N
|
Knowledge Management
|
7,5
|
Grundnivå
|
Valbar
|
E0009S
|
English for Professional Purposes
|
7,5
|
Grundnivå
|
Valbar
|
M0029N
|
Jag som varumärke
|
7,5
|
Grundnivå
|
Valbar
|
M7020N
|
Industriella marknader och nätverk
|
7,5
|
Avancerad nivå
|
Valbar
|
M7021N
|
Förhandlingar och affärssamtal
|
7,5
|
Avancerad nivå
|
Valbar
|
M7040N
|
Verksamhetsförlagd projektkurs internationell affärsverksamhet
|
15,0
|
Avancerad nivå
|
Valbar
|
O7014N
|
Avancerad projektledning
|
7,5
|
Avancerad nivå
|
Valbar
|
S0008A
|
Grupp och lagarbete
|
7,5
|
Grundnivå
|
Valbar
|