Datorgrafisk chock av LTU-student blev reklamfilm

Publicerad: 15 april 2011

För mer än 200 år sen berättades det om en tysk baron som flög på en kanonkula i ett fälttåg mot turkarna. En modern variant av det har utvecklats av en student i datorgrafik vid Luleå tekniska universitet. I ett projekt under sin utbildning skapade han en mänsklig slunga, som senare även slutade i en reklamfilm.

En mänsklig slunga i en gymnastiksal skickar iväg en student upp i taket, som dramatiskt tappar taget och dunsar i golvet från hög höjd. Eller en annan variant där man med slungans kraft skickar iväg studenten som slår upp ett stort hål i gymnastiksalens vägg och försvinner ut i intet. Det synliga resultatet av studentens arbete, som sträckte sig över åtta veckor, har till sist blivit en reklamfilm i Tv3 för mediautbildningarna vid Luleå tekniska universitet.

Det hela började som ett inriktningsprojekt i årskurs 3 inom LTU:s datorgrafikutbildning vid campus Skellefteå. Utbildningen täcker ett brett spektra av olika inriktningar och yrkesroller med fokus på filmeffekt- och spelbranschen. Därför behöver studenterna profilera sig mot slutet av utbildningen vilket börjar med en ”proposal” (förslag) som granskas noga av handledare och mentorer. När studenterna fått klartecken kan de börja konstruera och producera sina kreationer. Till sist visas de upp och presenteras i samband med ”Gradshow” där internationella filmeffektföretag finns med för att söka idéer och lämplig arbetskraft.

Ett konkret exempel på det sistnämnda är Fredrik Lindbom, som studerat datorgrafik och nu fått jobb på filmeffektföretaget Double Negative i London. Han är upphovsman till den spektakulära mänskliga slungan som till sist blev reklamfilm i Tv3 och som påminner om Baron von Münchhausen färd på en kanonkula.

animerad-huvud_student_scenografi_ltu.jpg

När inriktningskursen startade började Fredrik Lindbom med att lägga ett förslag, och sedan han fått det godkänt utarbeta en projektplan. Hans nästa steg var att skapa en digital bildlik modell av en student, nämligen av sig själv.

animerad-rigg-scenografi_ltu.jpg
Rigg som visar rörelser i olika kroppsdelar

Rigg som visar rörelser i olika kroppsdelar
Han är samma person som gör den vådliga luftfärden, utskjuten från en anordning som ser ut som en slunga och till synes är riggad i en gymnastiksal. För att få allt att fungera så konstruerade han en rigg för att styra den digitala modellens rörelser.
Det handlar t ex om att skapa standarder som styr hur ben, armar, tår, hälar och liknande ska röra sig i animeringen.

- Jag tror att jag börjar nå en acceptabel nivå av funktionalitet, skrev Fredrik Lindbom på sin blogg i under projektets gång.

Idag har han fått bekräftelse på sin skicklighet genom jobbet hos Double Negative i London.

Text: Leif Nyberg