Utbildningen till grundlärare i förskoleklass och grundskolans första tre år behandlar barns tidiga utveckling och lärande samt skolans förutsättningar, pedagogik och kunskapsområden. Utbildningen ger både breda och djupa kunskaper i ämne och ämnesdidaktik. De estetiska uttrycksformerna återkommer under hela utbildningen, både som innehåll och som kommunikationsmedel, och utgör därmed både medel och mål i utbildningen.
Kurserna i svenska och engelska genomsyras av ett vidgat språk- och textbegrepp, vilket ger kompetens i att analysera, reflektera och redovisa lärande och kunskaper med hjälp av estetiska uttrycksformer som exempelvis musik, dans, drama och bild. I kurserna i matematik får studenterna möta matematiken i flera olika perspektiv, inte enbart det teknologiska, och upptäcka att matematiken är inbäddad i olika kulturella praktiker.
De natur- och samhällsvetenskapliga kurserna syftar till att ur ett allmänbildningsperspektiv ge studenterna kunskaper och insikter om hur dessa kunskapsområden kan användas som verktyg för att förstå naturen, världen och samhället.
Kurserna i den utbildningsvetenskapliga kärnan (UVK) är fördelade över tid och löper som "en röd tråd" genom utbildningen. Studierna inom den utbildningsvetenskapliga kärnan ska förbereda för en yrkesroll som lärare men sträcker sig även utanför det traditionella klassrummet. Innehållet i kärnan ska ge stöd för en vidare förståelse av lärarens uppdrag och yrkets villkor. Kursernas innehåll är anpassat efter grundlärarutbildningens speciella förutsättningar och behov gällande såväl professionens inriktning i allmänhet som för den relevanta åldersgruppens verksamhet. I programmet beaktas, kommuniceras och förankras ett jämställdhetsperspektiv såväl i utbildningens innehåll, utformning och genomförande.
De verksamhetsförlagda utbildningarna varvas med teori och utgör också en del i ämnesområdenas didaktik, vilket bidrar till ett nära samband mellan teori och praktik.
Avslutningsvis genomför studenten ett eget vetenskapligt arbete, examensarbete, inom ett eller två av de ämnen som studerats. Därmed ges de blivande lärarna möjlighet att utveckla färdigheter och förmågor som gör dem väl förberedda för att arbeta i förskoleklass och grundskolans skolår 1-3.
För tillträde till kurs för VFU och för examensarbete ska angivna förkunskapskrav i kursplan vara uppfyllda. Särskild information om ansöknings- och antagningsförfarande till VFU och examensarbete säkerställs av kursgivande institution.
Urvalet grundas på betyg och högskoleprov