Carl-David Andersson
Carl-David Andersson

Möt en alumn: Carl-David Andersson

Publicerad: 2 september 2013

Carl-David Andersson från Luleå har läst Civilingenjör Maskinteknik och blev klar juni 2012. Han tog examen en fredag och började arbeta på företaget Epsilon (som senare köptes upp av ÅF) måndagen därpå. Här berättar han om utbildningen och hur det är att arbeta som civilingenjör.

Vad fick dig att välja civilingenjör Maskinteknik vid LTU?

– Representanter från LTU var och besökte mitt idrottsgymnasium i Älvsbyn, där de visade upp en formula studentbil (som en liten formel 1-bil) som studenter hade byggt i en projektkurs. Då tänkte jag att en sådan bil vill jag kunna bygga, säger Carl-David Andersson.

Vad kan blivande studenter förvänta sig av utbildningen?

– Se till att arbeta målmedvetet redan från början, satsa på matematikkurserna, var på skolan 8-16 och se till att komma igång bra. Håller ni planeringen och jobbar på är det lättare att ha roligt också, ni behöver inte ha så mycket ångest.

– Redan i tvåan blir det mer tillämpat och ni som läser maskin kommer att få bygga en luftmotor där ni får nytta av den matematik ni kämpat er igenom innan. I trean har ni många roliga kurser, en av dessa är projektkurs C där vi fick arbeta med att skapa en energineutral stuga som finns här på campus. Årskurs fyra och fem är lite av en slutspurt med många valbara kurser. Kurserna blir mer avancerade, men det är kurser du väljer själv.

– På Maskinteknik är sedan Siriuskursen ”the grande finale”. I den jobbade min grupp mot Volvo Lastvagnar med att ta fram ett nytt aggregat för en hjullastare som skulle möta framtidens krav på energibesparing. Sirius pågår ¾ av ett läsår och i den kursen arbetar ni som riktiga ingenjörer med att lösa en uppgift åt ett företag. Vi fick flyga ned och bo på hotell och jobba tillsammans med ingenjörer från Volvo. Det var riktigt roligt, säger Carl-David Andersson.

LTU har ett nära samarbete med industrin, vad är din åsikt?

– Ja det stämmer, det gör LTU riktigt bra. Det blir till exempel tydligt i projektkurserna från trean och framåt, där studenterna får arbeta skarpt mot olika företag.

Vad finns att göra på LTU vid sidan av studierna?

– Luleå har mycket att erbjuda. Givetvis skidåkningen på vintern eller att promenera på isvägen runt centrum. På campus finns det många föreningar och aktiviteter studenter kan vara med i, det kan gälla pyroteknik, klättring eller att träna på studentidrottens gym, säger Carl-David Andersson.

Hur upplevde du möjligheterna till jobb efter utbildningen?

– Som mycket goda, det vara bara att välja och vraka. Jag började arbeta direkt efter utbildningen och jag hade säkert 4-5 jobberbjudanden att ta ställning till.

Var arbetar du och vad får du göra?

– Jag arbetar på teknikkonsultföretaget ÅF med ca 6800 anställda konsulter. Basen är Europa men vi finns över hela världen. Det finns möjlighet att delta i projekt över hela Sverige och världen. På kontoret i Luleå där jag arbetar har vi bland annat jobbat med att ta fram ett lok åt LKAB. Vi gjorde all CAD-konstruktion, skrev instruktioner, skapade lyftverktyg som behövdes vid tillverkning, arbetade med säkerhetsfrågor. Bland ÅF:s kunder i Luleå finns även Hardtech som tar fram krockbalkar åt kända bilföretag som Porsche och BMW.

– Just nu arbetar jag på Liko i Alvik utanför Luleå som är världsledande inom mobillyftar och taklyftar för rörelsehindrade och äldre. Det är riktigt kul och lärorikt, hela kedjan från konstruktion och tillverkning till försäljning finns under ett och samma tak, berättar Carl-David.

Vilken nytta har du haft av utbildningen för det jobb du har nu?

– Mycket stor nytta. Jag känner mig väldigt bekväm i det jobb jag har nu. Även om det blir i större skala på ett företag så har man varit med om det tidigare i utbildningen.

Slutligen, skulle du nu kunna bygga en liten formel 1 bil?

– Jag skulle nog klara av att göra det även om det skulle ta lång tid, så jag får säga att det gått väldigt bra, avslutar Carl-David Andersson.