Obligatoriska kurser Datorgrafik för spel och film Visar kurser i huvudområde, samt övriga krav för examen. Välj antagningstermin: Antagna: Hösten 2021 H21 Utbildningens innehåll och upplägg Datorgrafik för spel och film är en tvåårig utbildning (120 hp) som leder till en högskoleexamen med inriktning mot datorgrafik för spel och film. Utbildningen består av kurser inom huvudområdet Datateknik (underområde Medieteknik) samt ett obligatoriskt examensarbete. Utbildningen omfattar både teoretiskt och praktiskt lärande som ger en bred datorgrafisk grund och förmåga att ingå i team för produktion av datorgrafik för datorspel och visuella filmeffekter. Centrala områden för utbildningen är principer, metodik och designprocesser för skapande av datorgrafik för film och spel samt praktisk tillämpning i digitala verktyg. För tillträde till kurs för examensarbete ska angivna förkunskapskrav i kursplan vara uppfyllda. Särskild information om ansöknings- och antagningsförfarande till examensarbete säkerställs av kursgivande institution. Omfattning Programmets omfattning är 120 Högskolepoäng Examen Högskoleexamen med inriktning mot datorgrafik för spel och film Förkunskapskrav Grundläggande behörighet +Matematik 2a/2b/2c (områdesbehörighet A7).Eller:Matematik B (områdesbehörighet 7) Urval Urvalet grundas på betyg och högskoleprov Obligatoriska kurser Obligatoriska kurser: 112,5 Högskolepoäng Kurskod Kurs Hp Nivå Kommentar Ny kurs Produktion av datorgrafik för animerad film 15,0 Grundnivå Ny kurs Visuella effekter 15,0 Grundnivå Ny kurs Projekt i datorgrafik 7,5 Grundnivå Ny kurs 3D grafik för datorspel 15,0 Grundnivå W0012E Introduktion till datorgrafik 15,0 Grundnivå W0013E Designprocesser och metoder för datorgrafik 15,0 Grundnivå W0014E 3D modellering och rendering 15,0 Grundnivå W0015E Compositing 15,0 Grundnivå Examensarbete: 7,5 Högskolepoäng Kurskod Kurs Hp Nivå Kommentar Ny kurs Examensarbete i datorgrafik 7,5 Grundnivå