Utbildningens innehåll och upplägg
Datorgrafik för spel och film är en tvåårig utbildning (120 hp) som leder till en högskoleexamen med inriktning mot datorgrafik för spel och film. Utbildningen består av kurser inom huvudområdet Datateknik (underområde Medieteknik) samt ett obligatoriskt examensarbete. Utbildningen omfattar både teoretiskt och praktiskt lärande som ger en bred datorgrafisk grund och förmåga att ingå i team för produktion av datorgrafik för datorspel och visuella filmeffekter. Centrala områden för utbildningen är principer, metodik och designprocesser för skapande av datorgrafik för film och spel samt praktisk tillämpning i digitala verktyg. För tillträde till kurs för examensarbete ska angivna förkunskapskrav i kursplan vara uppfyllda. Särskild information om ansöknings- och antagningsförfarande till examensarbete säkerställs av kursgivande institution.
Omfattning
Programmets omfattning är 120 Högskolepoäng
Examen
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet +
Matematik 2a eller 2b eller 2c.
Urval
Urvalet grundas på betyg och högskoleprov
Obligatoriska kurser
Obligatoriska kurser: 112,5 Högskolepoäng
Kurskod |
Kurs |
Hp |
Nivå |
Kommentar |
W0012E
|
Introduktion till datorgrafik
|
15,0
|
Grundnivå
|
|
W0013E
|
Designprocesser och metoder för datorgrafik
|
15,0
|
Grundnivå
|
|
W0014E
|
3D modellering och rendering
|
15,0
|
Grundnivå
|
|
W0015E
|
Compositing
|
15,0
|
Grundnivå
|
|
W0017E
|
Projekt i datorgrafik
|
7,5
|
Grundnivå
|
|
W0022E
|
Visuella effekter
|
15,0
|
Grundnivå
|
|
W0023E
|
3D grafik för datorspel
|
15,0
|
Grundnivå
|
|
W0025E
|
Produktion av datorgrafik för animerad film
|
15,0
|
Grundnivå
|
|
Examensarbete: 7,5 Högskolepoäng
Kurskod |
Kurs |
Hp |
Nivå |
Kommentar |
W0018E
|
Examensarbete i datorgrafik
|
7,5
|
Grundnivå
|
|