

Johan Lugnet
Universitetslektor
Luleå tekniska universitet
Luleå tekniska universitet
Digitala tjänster och system
Institutionen för system- och rymdteknik
Johan Lugnet, forskare vid ämnet Informationssystem
TJÄNST
Forskare
BIOGRAFI
Johan Lugnet, född och uppväxt i Härnösand. Har en multidisciplinär utbildningsbakgrund från programmet Arena Innovativ Teknik och Företagande vid LTU. Forskningen är inriktad på kunskapsdelning och då främst erfarenhetsbaserad sådan.
- Teknologie Doktor inom ämnet Produktinnovation, Luleå Tekniska Universitet, Luleå (Mars, 2015). Avhandling: Konversation i Ingenjörsteam - Omvandla erfarenheter till handling
- Teknisk licentiat i Funktionell Produktutveckling, Luleå Tekniska Universitet, Luleå (Mars, 2012)
- Civilingenjör Maskinteknik, Arena Innovativ Teknik och Företagande, Luleå Tekniska Universitet, Luleå (Jan, 2010)

From individual doing to organizational knowing
FORSKNING
En film som delvis beskriver vad min forskning handlar om:
PROJEKT
Pågående:
- CYNIC – Cyber security in Innovation and Business Communication
- SYSTAIN – Utveckling och konsumtion i symbios för hållbara produktkedjor
- Arctic Airborne 3D
Genomförda:
- Innovations & Industrial Internet (I3)
- NPA - TARGET: Making Regional Manufacturing Globally Competitive and Innovative
- CiiR: Centre for Interorganisational Innovation Research
- DICES: Developing Innovation for Change – Enablers for Sustainability
- SMaE: Sustainable Manufacturing and Engineering
- Innovativ produktframtagning med förmågor i fokus – Capabilities for servicification in innovative design
- KATT: Knowledge Assisted Technology Transfer
- PIEp Research School: Product Innovation Engineering programme
- Fuel Efficient Transmission Technology
Publikationer
Artikel i tidskrift
One should really be more worried about too little physical activity than injuries while walking or cycling to school. Parents’ perception of risk concerning active school transportation. (2023)
Journal of Transport and Health, Vol. 29
Konferensbidrag
Hinder och möjligheter i en digital undervisningsmiljö (2022)
Ingår i: Bidrag från 8:e Utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar, s. 62-65, Karlstads universitet, 2022
Artikel i tidskrift
Scenarios as a Tool for Professional Training in Information Security Dialogues (2022)
International Journal of Technology, Knowledge and Society, Vol. 18, nr. 2, s. 65-77
Konferensbidrag
User-Centred Co-Design in the Pandemic - A Reindeer Case (2022)
Ingår i: Proceedings of the Design Society, s. 171-180, Cambridges Institutes Press, 2022