Om mig
Johan Lugnet
Biträdande professor
Forskningsämne: Informationssystem
Avdelning: Digitala tjänster och system
Institutionen för system- och rymdteknik
Mitt namn är Johan lugnet, jag forskar och undervisar vid avdelningen för digitala tjänster och system inom forskningsämnet - Informationssystem. Jag har erfarenheter från tillämpad forskning och färdigheter inom kunskapsdelning och samarbetsarbete. På senare år har fokus varit på små och medelstora företag och deras förmåga till digitalisering och främst kopplat till mänskliga faktorer när det kommer till informationssäkerhet.
Johan Lugnet, född 1983, forskare och biträdande professor (Docent), PhD vid Luleå tekniska universitet (LTU). Har en multidisciplinär utbildningsbakgrund inom Arena Innovativ Teknik och Företagande vid LTU.
Arbetar för närvarande i forskargruppen Informationssystem inom avdelningen för digitala tjänster och system vid institutionen för Institutionen för system- och rymdteknik
- Biträdande professor (Docent) i informationssystem med inriktning informationssäkerhet,Luleå Tekniska Universitet, Luleå, 2023.
- Teknologie Doktor inom ämnet Produktinnovation, Luleå Tekniska Universitet, Luleå (Mars, 2015). Avhandling: Konversation i Ingenjörsteam - Omvandla erfarenheter till handling Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Teknisk licentiat i Funktionell Produktutveckling, Luleå Tekniska Universitet, Luleå (Mars, 2012)
- Civilingenjör Maskinteknik, Arena Innovativ Teknik och Företagande, Luleå Tekniska Universitet, Luleå (Jan, 2010)
Digitaliseringen har fått stor uppmärksamhet, vilket resulterat i att organisationer behöver ökad medvetenhet och förståelse för utmaningar relaterade till både tekniska och sociala dimensioner av informationssäkerhet. Jag tror inte att informationssäkerhet bara är en teknisk utmaning utan också socialt konstruerad. Dessa sociotekniska aspekter är något som jag tycker är väldigt motiverande och fascinerande studera. Hur och varför frågor hjälper mig att utföra tillämpad forskning för att förstå informationssäkerhetens sociala och organisatoriska utmaningar. Min bakgrund av att forska i stora kunskapsintensiva företag stödjer studierna med fokus på hur man kan hjälpa organisationer att planera och samarbeta för att fatta välgrundade beslut och strategiska val, att agera konkurrenskraftigt på en digital och global marknad. I ett av mina forskningsprojekt har jag identifierat att osäkerhet och ett riskfokus är hinder för små och medelstora företags vilja att investera i nya affärsmodeller skräddarsydda för digitalisering och digitala tjänster. Att förstå sådana metoder, de val som gjorts och varför de bidrar till informationssäkerhet på en strategisk nivå. Det kan också leda till bättre insikter och främja ett sunt IT-beteende. Att tillämpa nya arbetsrutiner kan hjälpa organisationer att identifiera situationer, träna upp de färdigheter som behövs och öka medvetenheten bland utövare.
Som forskare kommer jag att fortsätta identifiera behovet av ny kunskap inom digital tjänstedesign och informationssäkerhetsforskning. Jag vill hålla mig inom tillämpad forskning, digitalt förtroende och mognad i Industri 4.0:s era, och digitalisering väcker mitt intresse. Detta innebar nya utmaningar när det gäller att införa och främja en sund säkerhetsmedvetenhet och kunskap om organisatoriska och sociala frågor som rör konfidentialitet, integritet och tillgänglighet (CIA-triaden). Detta uppmärksammade mig på begreppen digitala tvillingar, dvs hållbar och digital förändring och security by design.
Forskningsintressen
- Informationssäkerhet: Sociala och organisatoriska utmaningar för att bättre förstå de bakomliggande arbetsrutinerna. Ur ett praktikbaserat perspektiv undersöker sociotekniska dimensioner av informationssäkerhet i skärningspunkten mellan olika forskningsdomäner.
- Erfarenhetsdelning : Kunskapsintensivt arbete i forsknings- och utvecklingsorganisationer.
- Samarbete i designteam: Utforska hur team förnyar sig i de tidiga faserna av produkt- och tjänsteutveckling.
- Konversations- och motivationsstrategier: Stödja kontinuerligt lärande och förbättra förståelsen för hur individers motivation påverkar designaktiviteter.