Inkluderande utbildning i en arktisk kontext
10 högskolepoäng, fortsättningskurs på avancerad nivå, B7002P
Vår 2022
Denna masterkurs riktar sig främst till verksamma och blivande lärare, som är intresserade av nya och utmanande perspektiv på inkludering och känner behov av att reflektera kring och utveckla färdigheter för att bedriva en inkluderande undervisning.
Kursen är en internationell kurs på masternivå som har framtagits i samarbete mellan universiteten i Luleå, Oulu, Rovaniemi, Tromsö och Umeå inom ramarna för Arctic Five Education. Samarbetet innebär att lärare och forskare från de olika nordiska universiteten inte bara har skapat kursen tillsammans, utifrån sina specifika expertisområden, utan också att de bidrar med undervisning i olika delar av kursen.
Inkluderande utbildning bidrar till förståelse för kulturer, policyer och exkluderingens praktiker och konsekvenser. På så sätt utmanar en inkluderande utbildning inte bara våra perspektiv utan också våra sätt att agera, samtidigt som den erbjuder insikt i hur vi kan tillgodose alla studenter på ett sätt som respekterar deras unikhet och erbjuda dem en framtid där de kan förverkliga sin egen potential. Kursens övergripande mål, som för samman studenter och lärare från de arktiska delarna av Norge, Sverige och Finland, är att tillhandahålla en arena för att dela erfarenheter, kunskaper och insikter. Sammanförandet kan i sin tur leda till ett gemensamt lärande och en ökad medvetenhet om angelägna frågor – avseende jämlikhet, rättigheter och inkludering – med utgångspunkt i vår gemensamma arktiska kontext.
Efter avslutad kurs kommer studenterna att ha en djupare kunskap om inkluderande pedagogik, i teori och praktik, med ett särskilt fokus på den arktiska regionen. Kursen bidrar vidare till en kritisk medvetenhet om policies och diskurser och främja en förståelse för utbildningens möjligheter och utmaningar när det gäller inkludering, mångfald och interkulturella frågor, som kan anses specifika för det arktiska sammanhanget. På en mer praktisk-pedagogisk nivå kommer studenterna att utveckla såväl professionella samarbetsfärdigheter som interkulturell kompetens och kulturell lyhördhet. Därtill ges studenterna fördjupade insikter i samisk utbildningshistoria, med ett specifikt fokus på nordiska jämförelser ifråga om koloniseringens konsekvenser för läroplansutformning och språkpolitik. Studenterna kommer också att utveckla en fördjupad kunskap om såväl samisk pedagogik och undervisningspraktik som den utbildningsrelaterade betydelsen av självbilder, språk och representationer i det samtida samiska samhället.
Arctic Inclusive Pedagogy ges som en onlinekurs där olika former av webbaserade och distansöverbryggande resurser används. Den består mestadels av lärarledda föreläsningar och seminarier samt av självständigt studentarbete, vilket framförallt utgörs av litteraturstudier och examinationsuppgifter. För att främja det studentaktiva lärandet kommer emellertid ibland lektionsförberedande uppgifter eller förinspelade lärargenomgångar att användas, tillsammans med återkommande läs-och reflektionsuppgifter i olika studentgrupper.
Som student kan du genomföra dina studier var som helst men inte alltid när som helst, eftersom föreläsningarna och seminarierna ges på dagtid. Vidare kräver deltagande i onlinestudierna att du har tillgång till en internetanslutning med hög kapacitet, en dator på vilken du kan installera programvara och plug-ins, en webbkamera och hörlurar med röstmikrofon.
Kursen, med sina tre tematiska delar, startar 17 januari 2022, och pågår under vårterminen fram till och med 20 maj. Studietakten motsvarar cirka 50% av heltidsstudier och det uppskattade antalet individuella studietimmar, 265, motsvarar då ungefär 20 studietimmar per vecka. De lärarledda lektionerna uppgår till cirka 40 timmar för kursen i sin helhet. Ytterligare information finns att tillgå via https://www.ulapland.fi/EN/Webpages/Teacher-Education-for-Social-Justice-and-Diversity/Projects/Arctic-Five-Teacher-Education/Arctic-Inclusive-Education-(10-ECTS).
10 högskolepoäng, fortsättningskurs på avancerad nivå, B7002P
Vår 2022
Denna masterkurs riktar sig främst till verksamma och blivande lärare, som är intresserade av nya och utmanande perspektiv på inkludering och känner behov av att reflektera kring och utveckla färdigheter för att bedriva en inkluderande undervisning.
Kursen är en internationell kurs på masternivå som har framtagits i samarbete mellan universiteten i Luleå, Oulu, Rovaniemi, Tromsö och Umeå inom ramarna för Arctic Five Education. Samarbetet innebär att lärare och forskare från de olika nordiska universiteten inte bara har skapat kursen tillsammans, utifrån sina specifika expertisområden, utan också att de bidrar med undervisning i olika delar av kursen.
Inkluderande utbildning bidrar till förståelse för kulturer, policyer och exkluderingens praktiker och konsekvenser. På så sätt utmanar en inkluderande utbildning inte bara våra perspektiv utan också våra sätt att agera, samtidigt som den erbjuder insikt i hur vi kan tillgodose alla studenter på ett sätt som respekterar deras unikhet och erbjuda dem en framtid där de kan förverkliga sin egen potential. Kursens övergripande mål, som för samman studenter och lärare från de arktiska delarna av Norge, Sverige och Finland, är att tillhandahålla en arena för att dela erfarenheter, kunskaper och insikter. Sammanförandet kan i sin tur leda till ett gemensamt lärande och en ökad medvetenhet om angelägna frågor – avseende jämlikhet, rättigheter och inkludering – med utgångspunkt i vår gemensamma arktiska kontext.
Efter avslutad kurs kommer studenterna att ha en djupare kunskap om inkluderande pedagogik, i teori och praktik, med ett särskilt fokus på den arktiska regionen. Kursen bidrar vidare till en kritisk medvetenhet om policies och diskurser och främja en förståelse för utbildningens möjligheter och utmaningar när det gäller inkludering, mångfald och interkulturella frågor, som kan anses specifika för det arktiska sammanhanget. På en mer praktisk-pedagogisk nivå kommer studenterna att utveckla såväl professionella samarbetsfärdigheter som interkulturell kompetens och kulturell lyhördhet. Därtill ges studenterna fördjupade insikter i samisk utbildningshistoria, med ett specifikt fokus på nordiska jämförelser ifråga om koloniseringens konsekvenser för läroplansutformning och språkpolitik. Studenterna kommer också att utveckla en fördjupad kunskap om såväl samisk pedagogik och undervisningspraktik som den utbildningsrelaterade betydelsen av självbilder, språk och representationer i det samtida samiska samhället.
Arctic Inclusive Pedagogy ges som en onlinekurs där olika former av webbaserade och distansöverbryggande resurser används. Den består mestadels av lärarledda föreläsningar och seminarier samt av självständigt studentarbete, vilket framförallt utgörs av litteraturstudier och examinationsuppgifter. För att främja det studentaktiva lärandet kommer emellertid ibland lektionsförberedande uppgifter eller förinspelade lärargenomgångar att användas, tillsammans med återkommande läs-och reflektionsuppgifter i olika studentgrupper.
Som student kan du genomföra dina studier var som helst men inte alltid när som helst, eftersom föreläsningarna och seminarierna ges på dagtid. Vidare kräver deltagande i onlinestudierna att du har tillgång till en internetanslutning med hög kapacitet, en dator på vilken du kan installera programvara och plug-ins, en webbkamera och hörlurar med röstmikrofon.
Kursen, med sina tre tematiska delar, startar 17 januari 2022, och pågår under vårterminen fram till och med 20 maj. Studietakten motsvarar cirka 50% av heltidsstudier och det uppskattade antalet individuella studietimmar, 265, motsvarar då ungefär 20 studietimmar per vecka. De lärarledda lektionerna uppgår till cirka 40 timmar för kursen i sin helhet. Ytterligare information finns att tillgå via https://www.ulapland.fi/EN/Webpages/Teacher-Education-for-Social-Justice-and-Diversity/Projects/Arctic-Five-Teacher-Education/Arctic-Inclusive-Education-(10-ECTS).
Kontakt
Niclas Ekberg
- Universitetslektor
- 0920-492441
- niclas.ekberg@ltu.se
- Niclas Ekberg
Åsa Gardelli
- Senior professor, Utbildningsledare Specialpedagogprogrammet
- 0920-492370
- asa.gardelli@ltu.se
- Åsa Gardelli
Uppdaterad:
Sidansvarig: Studentrekryteringen