Perspektiv på skolutveckling i dialog med Skolverket och SPSM
-
Från till
-
Zoom. Länk skickas ut på mail en vecka innan seminariet.
-
Svenska
Skolutveckling kan tolkas på varierande sätt, men oberoende av perspektiv syftar det övergripande målet till att etablera en kvalitativt hög och likvärdig skolmiljö för samtliga barn och elever.
På detta seminarium möts olika perspektiv på skolutveckling där rektorers erfarenheter diskuteras i relation till Skolverkets och SPSM:s nationella kvalitetssystem och kvalitetsdialoger.
Program
Anna-Karin Sandström, rektor i Älvsbyn kommun.
- Att leda mot vision och mål – om rektors pedagogiska ledarskap
Om rektors pedagogiska ledarskap och dess betydelse för verksamhetens kvalitetsarbete. Exempel på framgångsrik skolutveckling genom ett långsiktigt arbete mot skolans vision och mål. Reflektion om vikten av att läsa av sin organisation samt beskrivning av arbetet med effektkedjor och genom hela arbetet luta sig mot forskning och beprövad erfarenhet.
Eva Hedlund, rektor förskolan i Gällivare kommun.
- Dilemman och strategier i det systematiska kvalitetsarbetet – ett exempel från Gällivare kommuns förskolor.
Dilemman och fallgropar i det systematiska kvalitetsarbetet presenteras och diskuteras med förslag på arbetssätt och förhållningssätt som bygger upp ett fungerande arbetet från grunden. En presentation om hur arbetet påbörjats och fortlöper i några av Gällivare kommuns förskolor.
Maria Ollikainen från Skolverket och Brita Hedalm från Specialpedagogiska skolmyndigheten, regionala kontoret i Luleå.
- Det nationella kvalitetssystemet med fokus på kvalitetsdialog
Kontakt
Kerstin Löf
- Doktorand
- 0920-493061
- kerstin.lof@ltu.se
- Kerstin Löf
Publicerad:
Sidansvarig: Kommunikation och varumärke