Specialpedagogexamenskonferens 2024
-
-
C305
-
Svenska
Specialpedagogstudenterna presenterar sina examensarbeten muntligt eller i posterformat. Konferensen sker på plats (sal C305) vid Luleå tekniska universitet.
Program
09:30 Välkomna! |
|
09:40 Specialpedagogens arbete med tidiga insatser efter kartläggningen i matematik i förskoleklass. | Jenny Sjöström Sofia Ylikangas |
10:05 En systematisk litteraturstudie som beskriver sambanden mellan NPF, skolstress och psykiska besvär och hur dessa påverkar skolgången för unga tjejer. | Mari Byberg |
10:30 Postervisning | Se nedan |
11:00 AI4EDU: Ett EU-projekt om AI i skolan. | Viktor Gardelli m.fl. |
11:35 Lunch |
|
13:00 Specialpedagogen av idag, igår och imorgon. | Gunilla Lindkvist |
14:30 Paus med Postervisning | Se nedan |
15:00 "Utan delaktighet finns vi inte till" Förskollärares tankar om delaktighet för barn i svårigheter i förskoleklass. | Maria Ståhl Jonsson |
15:25 Läsförståelse, motivation och förmåga att resonera. | Maria Nybom Lundin |
15:50 Elevernas beskrivning av det närvarofrämjande arbetet och huruvida det motiverar dem till skolan. | Elisabet Apelqvist Anna Hagman |
16:30 Tack för idag!
|
|
OM vår GÄSTTALARE:
Gunilla Lindqvist är docent och lektor i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik vid Uppsala universitet. Hon är studierektor för master- och forskarutbildningarna i pedagogik. Hennes forskning fokuserar ledarskaps- och professionsfrågor, däribland specialpedagogers och speciallärares utbildning, arbete och roll, samt förutsättningar för lärande och inkludering inom hela utbildningssystemet, från förskola till högre utbildning.
Posters
En systematisk litteraturstudie som beskriver sambanden mellan NPF, skolstress och psykiska besvär och hur dessa påverkar skolgången för unga tjejer. | Ulrika Lundqvist Brandt |
Att främja matematikutveckling och förebygga matematiksvårigheter - en enkätstudie om lärares förutsättningar vid barns tidiga övergångar. | Lina Larsson Saga Lindqvist |
Specialpedagogens profession i skolans systematiska kvalitetsarbete – En kvalitativ intervjustudie utifrån specialpedagogers och rektorers beskrivningar av specialpedagogers arbete i skolans systematiska kvalitetsarbete. | Erika Andersson Julia Baturina Linda Freij |
En kvalitativ studie om elevhälsans beskrivning av insatser som främjar närvaro och förebygger frånvaro hos elever. | Nina Bergström Irini Yiangou |
Hur uppmärksammas särskild begåvning i tidig ålder? En kvalitativ studie där vårdnadshavares och förskollärares perspektiv och upplevelser lyfts kring särskild begåvning i förskolan. | Violetta Larsson Anna Niemi |
Specialpedagogens mångfacetterade uppdrag - en studie som synliggör förskollärares uppfattning om specialpedagogens roll i förskolan. | Yang Gamnis Sara Nygård |
"Utan delaktighet finns vi inte till" Förskollärares tankar om delaktighet för barn i svårigheter i förskoleklass. | Fanny Sandberg |
Specialpedagogisk handledning - ett stöd för lärare eller inte? | Maria Johansson Ingegerd Tuveberg |
Kan tidiga tecken i förskolan ses och förebygga problematisk skolfrånvaro? | Elin Samsonovits Sofia Strindholm |
Vad är vårdnadshavarnas upplevelse av specialpedagogens stöd via habiliteringen? | Malin Björk Sofia Millares |
Problematisk skolfrånvaro - att hitta vägar tillbaka till en fungerande skolgång. | Tina Anehult |
Elevernas beskrivning av det närvarofrämjande arbetet och huruvida det motiverar dem till skolan. | Elisabet Apelqvist Anna Hagman |
Specialpedagogisk handledning som arbetssätt inom praktiskt-estetiska ämnen. | Meya Arunruedi Krongthong Niclas Sörbrand |
Kontakt
Kattis Edström
- Universitetsadjunkt
- 0920-491644
- kattis.edstrom@ltu.se
- Kattis Edström
Publicerad:
Sidansvarig: Kommunikation och varumärke