16 februari 2023
Vilken plats och potential har vätgas i Västerbotten?
Den 13 februari 2023 samlade Region Västerbotten och Länsstyrelsen i Västerbotten intressenter för att diskutera frågan: Vilken plats och potential har vätgas i Västerbotten?
Med ett 70-tal personer på plats blev det en dag fylld av viktiga samtal. Bland talarna fanns representanter från Storumans kommun, North Sweden European Office, Umeå Universitet (heal), Umeå Energi, Inlandsbanan, Zelk Energy, Oazer, Skellefteå Kraft, Luleå tekniska universitet, samt från tre kommuner i omgivande län aktiva inom vätgasutvecklingen.
Storuman var den väl valda platsen för dagen. Här kommer det att stå en vätgastankstation redan i slutet av detta år, med målet att förse timmertransport med ett drivmedel med nollutsläpp. Inlandsbanan som passerar Storuman planeras att förses med vätgasdrivna tåg på sikt, något som presenterats sedan flera år tillbaka. Vätgas har beräknats bli den mest kostnadsoptimala lösningen då det saknas kontaktledning längs den långa sträckan från Kristinehamn i Värmland till Gällivare i Lappland. Storuman som järnvägskorsning är också intressant för att förse den så kallade tvärbanan i öst-västlig riktning Hällnäs-Storuman med vätgas.
Både Skellefteå Kraft och Oazer berättade om vätgastankstationen som ska stå färdig i Storuman redan under 2023. Skellefteå Kraft kommer också att bygga en tankstation i Umeå i år, och Ann-Christine Schmidt presenterade vidare planer på produktion av vätgas i Skellefteå. Henrik Sträng från Zelk Energy visade upp en plan för kommande tankstationer i både Västerbotten och Norrbotten, varav de första två ska byggas i Piteå och Arvidsjaur, i Norrbotten. Boh Westerlund från Oazer berättade vidare om sin kunskap att drifta vätgastankstationer i kallt klimat, något de gjort nu under fem år i Umeå. Från hamnen i Umeå berättade Jörgen Carlsson från Umeå Energi om ett projekt kring att förbereda för vätgas, bla i samarbete med IVL.
Peter Enå från Inlandsbanan presenterade också ytterligare tankar att transportera vätgas till industri i norr längst banan, utöver att driva tågen med drivmedlet. Cecilia Wallmark från Luleå tekniska universitet och vätgassatsningen CH2ESS delade med sig av sin kunskap om vätgas samt om vad som händer inom vätgas både regionalt och globalt. Erik Carlsson och Roger Hansson från Gällivare Näringsliv inspirerade med sitt arbete för att stödja LKABs stora vätgasplaner i deras kommun, Erik Lövgren från Ånge kommun i Västernorrland var på plats för att dela med sig av sitt strategiska samarbete med RES, en projektutvecklare inom förnybar energi, för att bygga upp industriparker med vätgasproduktion och användning. Även Allan Berg från Mo i Rana i Norge deltog för att berätta hur de stödjer stålindustrin i sin region för att ställa om till fossilfritt stål.
Moderator Maria Olofsson från Uminova Innovation såg till att alla deltagare aktiverades under dagen. Förtydligad målbild, ökad kunskap, investeringar av olika slag och en lång rad andra aktiviteter och behov fick arrangörerna med sig i fortsatt arbete inför uppföljande möten under året.
Rickard Carstedt, regionråd i Västerbotten, sammanfattade att Västerbottens nisch inom vätgas redan inkluderar både elproduktion och transporter, som sitt svar på frågan för dagen.
Kontakt
Cecilia Wallmark
- Verksamhetsledare, Centre for Hydrogen Energy Systems Sweden , CH2ESS
- 0920-492847
- cecilia.wallmark@ltu.se
- Cecilia Wallmark