KURSPLAN Hälsopromotion - Examensarbete, kandidat 15 högskolepoäng Health Promotion: Bachelor Thesis Grundnivå, H0002H Version Vår 2013 Lp 3 - Vår 2013 Lp 3Vår 2013 Lp 4 - Vår 2013 Lp 4Höst 2013 Lp 1 - Vår 2014 Lp 3Vår 2014 Lp 4 - Vår 2015 Lp 4Höst 2015 Lp 1 - Vår 2016 Lp 4Höst 2016 Lp 1 - Höst 2016 Lp 2Vår 2017 Lp 3 - Vår 2017 Lp 4Höst 2017 Lp 1 - Vår 2018 Lp 3Vår 2018 Lp 4 - Höst 2018 Lp 2Vår 2019 Lp 3 - Vår 2019 Lp 3Vår 2019 Lp 4 - Tills vidare Kursplan gäller: Vår 2019 Lp 4 - Tills vidareVald version visar för vilken termin och läsperiod som denna kursplanen gäller för. Senaste version visas först. Utbildningsnivå Grundnivå Fördjupningskod G2E Betygsskala U G VG Ämne Hälsovägledning Ämnesgrupp (SCB) Terapi, rehabilitering och kostbehandling Ingår i huvudområde Hälsopromotion BehörighetGrundläggande behörighet samt Högskoleexamen med inriktning mot hälsovägledning och Hälsopromotion: Vetenskaplig teori och metod (H0001H)UrvalUrvalet grundas på 1-165 högskolepoäng.Mål/Förväntat studieresultat I kursen ska studenterna fördjupa tidigare kunskaper om ämnet hälsopromotion, dess vetenskapliga grund och aktuell forskning inom området genom att självständigt under handledning planera och genomföra ett forskningsinriktat examensarbete i ämnet hälsopromotion. Efter avslutad kurs skall studenten med en vetenskaplig förankring, utifrån gällande lagar och förordningar med ett tillämpat forskningsetiskt synsätt kunna: Urskilja och motivera ett forskningsproblem i ämnet hälsopromotion med frågeställningar på individ, grupp eller samhällsnivå Planera och genomföra en datainsamling utifrån en forskningsetisk och metodologisk värdering Dokumentera, analysera och tolka insamlade data Framställa en strukturerad vetenskaplig rapport där de egna resultaten diskuteras i relation till metodologiska aspekter och annan forskning Presentera och försvara sin egen rapport och kritiskt granska en annan rapport Kursinnehåll I kursen ingår en fördjupning i forskningsprocessens olika delar. Framskrivning av en projektplan samt ett fullständigt examensarbete innehållande titelsida, sammanfattning på svenska och engelska, innehållsförteckning, bakgrund, metod, resultat, diskussion, slutsatser, referenser och bilagor. I kursen ingår även kritisk reflektion och värdering av vetenskapliga studier. Utformning av projektplan Utformning av resultat och diskussion i ett examensarbete Genomföra, redovisa och respondera på sitt examensarbete Kritiskt granska och opponera på ett annat examensarbete i kursen Presentera examensarbetet offentligt Genomförande Kursen ges med distansmetodik och är huvudsakligen webbaserad. För studierna krävs datorvana och tillgång till Internetanslutning motsvarande minst ADSL samt headset och webbkamera. Delar av kursen är förlagd till campus där framförallt seminarier och examinationer sker. För kursens genomförande förutsätts att studenten aktivt söker kunskap och löser problem genom ett undersökande och kritiskt reflekterande arbetssätt. Det innebär att studenten tar eget ansvar genom att aktivt medverka till att uppnå kursens mål genom att planera innehåll och tid. Studenten arbetar individuellt eller i par. Under kursen följer studenten forskningsprocessen genom att bearbeta litteratur och artiklar, samla in och analysera data för att kunna skrivas fram en vetenskaplig uppsats. Kursens innehåll bearbetas genom föreläsningar, handledning, metodövningar, muntliga och skriftliga presentationer för studenter och lärare samt muntliga diskussioner vid seminarier. I kursen ingår även två examinationstillfällen med opponent- och respondentskap. Om studenterna arbetar i par kontrolleras att båda aktivt deltagit vid arbetets genomförande genom riktade frågor vid examinationstillfällen. Kurskrav är närvaro och ett aktivt deltagande vid examinations seminarier där studenten fungerar som opponent eller respondent, men även vid ytterligare tre seminarier samt utarbetande av tidsplan för examensarbetet och presentera det offentligt.Examination För godkänt betyg i kursen krävs att studenten uppnått kursens mål genom följande examinationsmoment: - Samtliga mål examineras utifrån genomförande, presentation och försvar av projektplan samt examensarbete. För godkänt på kurs krävs även E-publicering av artikel enligt LTU:s anvisningar. Betygskriterier för G och VG anges i studiehandledningen. Övrigt Kursen ges på grundnivå. Studiehandledning finns i kursrummet i Canvas.ExaminatorAnna-Karin LindqvistLitteratur. Gäller från Vår 2019 Lp 4 Olsson, H & Sörensen, S. (senaste upplagan) Forskningsprocessen. Stockholm: Liber.Birkler, J. (senaste upplagan) Vetenskapsteori, en grundbok. Stockholm: Liber, ISBN, 978-91-47-01993-9.Smith, B., Tang, K. & Nutbeam, D. (2007) WHO health promotion glossary: new terms. Health Promotion International, 21(4), 340-345. WHO (1986) The Ottawa Charter for health promotion. http://www.who.int/healthpromotion/conferences/previous/ottawa/en/ WHO (1998) The Health Promotion Glossary. http://www.who.int/healthpromotion/about/HPR%20Glossary%201998.pdf?ua=1 Referenslitteratur: Eilertsson, G. (senaste upplagan). Statistik för hälsovetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.Kvale, S. (senaste upplagan). Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur. Trost, J. (senaste upplagan). Enkätboken. Lund: Studentlitteratur.Wibeck, V. (senaste upplagan) Fokusgrupper. Om fokuserade gruppintervjuer somundersökningsmetod. Lund: Studentlitteratur. Dessutom skall varje kursdeltagare i samråd med handledare välja forskningsmetodisk och ämnesteoretisk litteratur till det egna examensarbetet. Sök böcker på biblioteket » KursgivareInstitutionen för hälsovetenskap (HLV)Moduler KodBenämningBetygsskalaHpTillståndGäller frånTitel 0001ExamensarbeteU G VG15.00ObligatoriskH12Ja Riktlinjer Riktlinjer för självständigt arbete (examensarbete) » Kursplanen fastställdav Prefekt vi Institutionen för hälsovetenskap 2012-03-15Revideradav Prefekt vid Institutionen för hälsovetenskap 2019-01-08