Camilla Bergström - ämneslärare, gymnasieskolan - svenska och engelska
Camilla Bergström, blivande ämneslärare för gymnasiet i svenska och engelska.

Via Brighton till klassrummet

Publicerad: 9 april 2013

I mitten av april byter lärarstudenten Camilla Bergström campusstudierna mot en månads praktik (VFU) i Brighton, England. Camilla är inne på andra året på sin utbildning till ämneslärare i svenska och engelska för gymnasieskolan och trots att vägen dit varit minst sagt krokig är siktet nu fixerat. Hon vill och ska bli lärare.

Camilla Bergström började på lärarutbildningen direkt efter gymnasiet men efter en bilolycka blev hon tvungen att avbryta studierna för en lång rehabiliteringsperiod.

– Jag tappade både läs- och skrivförmågan efter olyckan. Bokstäverna bara dansade på pappret framför mig. Närminnet försämrades också och jag blev väldigt dålig på att hantera stress, det var otäckt, säger Camilla.

Efter ett par månader började Camilla kunna läsa kortare meningar igen. När ett år gått kände var hon tillbaka, även om hon säger att hon fortfarande kan känna av sviterna av olyckan.

– Jag tror att jag kan ha större förståelse för elever som har det tufft med att skriva och läsa i skolan tack vare mina egna erfarenheter. Inget ont som inte för något gott med sig, säger Camilla.

Upplevelser på engelska

Halvvägs in i utbildningen till ämneslärare för gymnasiet, inriktning mot svenska och engelska, kommer Camilla Bergström tillsammans med en klasskompis att resa till Brighton, England, för fyra veckors praktik. Skolan heter Hove Park School och Camilla beskriver den som en relativt stor gymnasieskola där hon kommer få möjligheten att följa flera olika lärare för att få så bred förståelse som möjligt av det engelska skolsystemet.

– Jag vill omges av engelska, inte bara tala språket utan även ta del av kulturen både i och utanför skolmiljön. Det är så många aspekter som är intressanta. Allt ifrån hur deras läroplan ser ut till hur det sociala samspelet skiljer sig från skolan i Sverige, säger Camilla.

När Camilla blickar framåt ser hon på läraryrket som ett krävande, men omväxlande, arbete där hennes sociala och utåtriktade personlighet kommer till sin rätt.

– Jag ser framemot att stå i ett klassrum och dela med mig av min kunskap och mina erfarenheter. Belöningen är att se när eleverna förstår, deras glädje i lärandet. Jag har svårt att tänka mig något mer givande. Jag vill verkligen bli lärare, säger Camilla.

Läs mer om att göra praktik inom lärarutbildningen