Hoppa till innehållet
Permobil_exjobb
Den permobil som Anton Danielsson och Elias Löthman utvecklat för sitt exjobb. Foto: Anton Danielsson. Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Studenternas permobil fixar terrängen

Publicerad: 1 april 2016

Att bygga en terränggående elektrisk rullstol med bra framkomlighet och stabilitet, den utmaningen valde ingenjörsstudenterna Elias Löthman och Anton Danielsson för sitt exjobb. Resultatet blev väldigt lyckat, vilket också uppdragsgivaren Permobil tyckte.

– Vi är båda fascinerade av terrängfordon och dess framkomlighet efter ett tidigare projekt där vi byggde en bandvagn. I vår utbildning är människan i fokus så därför ville vi gärna bygga någon form av persontransport. Vi tog kontakt med Permobil eftersom Anton sommarjobbat där och de nappade på idén att ta fram en terränggående version av deras elektriska rullstol, säger Elias Löthman, som nyligen avslutat sina studier på civilingenjör teknisk design vid Luleå tekniska universitet.

Anton_Elias.jpg
Elias Löthman (vänster) och Anton Danielsson, som just avslutat sina studier på civilingenjör teknisk design. Foto: Ted Karlsson.

Stabiliteten var en utmaning

Den elektriska rullstol som Anton Danielsson och Elias Löthman utvecklat fick väldig bra terränggående egenskaper. Vändradien för trånga utrymmen är utmärkt, den tar sig över höga hinder och den är stabil även på väldigt ojämna underlag, vilket också visas i filmerna nedan.

– Just att få något som är smalt och högt att vara stabilt i ojämn terräng var kanske det svåraste med hela projektet. Permobil, som är en av världens största tillverkare av elektriska rullstolar, gav oss väldigt stor frihet i att utforma examensarbetet som vi ville. Det var också en lagom produktstorlek vilket gjorde att vi utan större problem kunde bygga prototyper och testa våra lösningar fullskaligt, något som var väldigt roligt, säger Elias Löthman.

Byggde flera prototyper

Det gällde för Elias och Anton att uppnå så bra framkomlighet för rullstolen som möjligt och att den fortfarande skulle klassas som en elektrisk rullstol, därför fanns det en del regler att ta hänsyn till.

– Vi byggde som sagt prototyper för att testa våra lösningar och det var nog det som var speciellt med vårt tillvägagångssätt. Så fort vi fick en idé som verkade lovande så byggde vi och testade den. Först i lego, och sedan i fullskala om det visade sig att den höll måttet. Vår metod omnämns bland annat i den nyutgivna boken Design, process och metod av Åsa Wikberg-Nilsson och Åsa Ericson, säger Anton Danielsson, som också han läst till civilingenjör på programmet teknisk design.

Om det blir någon lansering av rullstolen återstår att se, bollen ligger hos Permobil.

– Permobil äger det slutgiltiga konceptet med ingående lösningar som vi kom fram till. De har varit positiva till resultatet så förhoppningsvis leder det till en ny produkt på marknaden, avslutar Elias Löthman.

Detta videoklipp har blockerats på grund av dina cookie-inställningar.
Acceptera marknadsföringscookies eller se videoklippet på Youtube.

Detta videoklipp har blockerats på grund av dina cookie-inställningar.
Acceptera marknadsföringscookies eller se videoklippet på Youtube.

I media

Läs även

Taggar