.jpg)
Från vänster: Åsa Wikberg Nilsson, Jörgen Normark och Peter Törlind
Teknisk design har lärare i toppklass
På utbildningen i teknisk design kommer tre av dina lärare att inneha ett intyg på att de är ”excellenta lärare” vilket innebär att de har genomgått ett prov och uppfyller vissa kriterier som visar att de utmärker sig för sin pedagogiska skicklighet.
Ett av dessa kriterier är att de sedan tidigare har utsetts till meriterad lärare, vilket är den lägre graden av särskild pedagogisk skicklighet. Att tre av lärarna på samma program är excellenta hör inte till vanligheterna, men så har teknisk design satsat hårt de senaste åren på att utveckla pedagogiken på utbildningen för att studenterna ska bli attraktiva på arbetsmarknaden och kunna bidra till samhällsutvecklingen. De tre excellent lärarna är Åsa Wikberg Nilsson, Peter Törlind och Jörgen Normark.
- Vi vill förmedla ett annat sätt att lära sig på än det traditionella sättet. Det är mer av learning by doing. Vi uppmuntrar studenterna att experimentera, säger Åsa Wikberg Nilsson, professor i design.
Hon får medhåll av Peter Törlind, biträdande professor i produktinnovation:
- Det ska vara okej att göra fel. Det är av sina misstag som man lär sig. Genom att studenterna får öva på att reflektera över och beskriva, inte bara resultatet, utan även den egna kreativa processen blir de medvetna om sig själva som designer. Det finns inget facit i design. Det går inte att läsa sig till det rätta svaret i en bok; man måste jobba med sig själv.
En nyhet i utbildningen är att den är organiserad i större kursblock inom vilka olika kursmoment och hjälpämnen till design är integrerade med varandra.
– Tanken med det är att det är så det funkar i verkligheten. En designer jobbar inte med en aspekt av design i taget för att lösa en uppgift, säger Åsa Wikberg Nilsson.
Jörgen Normark understryker att empati är en viktig egenskap hos en designer; för att det ska bli ett bra resultat måste designern sätta sig in i användarens situation. Det faller sig därför naturligt att en designer måste ha ett normkritiskt perspektiv på sitt arbete eftersom olika användare har olika behov och intressen. Design formar vår verklighetsuppfattning och våra möjligheter till självförverkligande. För en demokratiskt sinnad designer är det därför viktigt att ta till sig många olika perspektiv i designprocessen.
- Den slutliga lösningen på ett designproblem ska ge ett ökat värde för användaren. För oss som är lärare på utbildningen är det också viktigt att våra studenter ska få kunskaper som gör att de kan använda design för att bidra till en hållbar planet, säger Jörgen Normark.
Uppdaterad: