Problem att logga in
Om en inloggning till en tjänst misslyckas kan du se möjliga orsaker eller åtgärder här.
Glömt lösenord
Medarbetare
Om du som medarbetare har glömt ditt LTU-lösenord kan du sätta ett nytt lösenord här:
Student
Om du som student glömt ditt LTU-lösenord kan du själv hämta ett nytt om du kommer ihåg ditt användarnamn.
Problem att logga in i Ladok
Om du inte kan logga in i Ladok kan det bero på att Ladok på grund av höjda säkerhetskrav kräver att du har verifierat att det är du som äger ditt användarkonto.
- Du kan verifiera din identitet på distans med hjälp av BankID, EduID, eller konto hos antagning.se.
Studenter kan verifiera sin användare här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Medarbetare kan verifiera sin användare här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. - Om du inte har BankID, EduID, konto hos antagning.se eller det inte fungerar att verifiera din användare via länken ovan, besök Service Point i B-huset med giltig legitimation – pass, nationellt ID, eller svenskt körkort. Vid övriga frågor, kontakta Service Point via formuläret Länk till annan webbplats..
Fungerar det fortfarande inte efter att du har verifierat din användare kan du prova att rensa cachen i din webbläsare.
Felmeddelanden vid inloggning
Attribut saknas
Tjänsten du försökte nå fick inte de attribut den behöver för att identifiera dig eller för att personanpassa tjänsten.
Detta kan bero på att din organisation saknar dessa uppgifter om dig eller att organisationens inloggningstjänst inte är konfigurerat för att skicka attributen till tjänsten du försökte nå.
Kontakta din organisation och ange vilken tjänst du försökte nå, vilka attribut som saknades om du vet vilka dessa är (tjänsten kan ha berättat detta för er) samt, om möjligt, en skärmdump med eventuella felmeddelanden som tjänsten gav dig inklusive webbadressen högst upp i webbläsaren och motsvarande från denna sida.
Inloggning misslyckades
Ett fel uppstod i tjänsten du försökte nå i samband med inloggning.
Detta kan bero på att ytterligare steg krävs vid inloggning, till exempel användning av tvåfaktorsinloggning. Vänligen försök igen.
Om du inte lyckas lösa problemet, kontakta din organisation och ange vilken tjänst du försökte nå, eventuella felmeddelande du fick samt, om möjligt, en skärmdump med felmeddelandena inklusive webbadressen högst upp i webbläsaren och motsvarande från denna sida.
Behörighet saknas
Du saknar behörighet till tjänsten du försökte nå.
Typiska behörighetskrav:
En bekräftad användare, även kallad SWAMID AL2
Identiteter bekräftas oftast genom besök i organisationens servicedesk eller motsvarande under uppvisande av legitimation. Till exempel Ladok kräver att din användare är bekräftad, nedan kan du läsa mer om AL2 och hur du bekräftar din användare.
Association till organisationen (även kallat affiliation)
Din affiliation beskriver din relation till din organisation. Vanliga affiliations inkluderar student och employee. Om du exempelvis är en student och tjänsten du försökte nå inte fick affiliation student så behöver du kontakta din organisation för att lösa detta.
En specifik behörighet (även kallat entitlement)
Entitlements är specifika behörigheter till specifika tjänster. Om du saknar entitlements du anser att du ska ha (d.v.s. att du skall kunna använda tjänsten du försökte nå) så behöver du kontakta din organisation för att rätta till detta.
Om du anser att du ska ha behörighet till tjänsten, kontakta din organisation och ange vilken tjänst du försökte nå, vilka behörigheter du anser du ska ha, eventuella felmeddelande du fick samt, om möjligt, en skärmdump med felmeddelandena inklusive webbadressen högst upp i webbläsaren och motsvarande från denna sida.
Inloggningsproblem
Ett fel uppstod vid inloggning i tjänsten.
Om du tror att du ska kunna använda tjänsten, kontakta din organisation och ange vilken tjänst du försökte nå, eventuella felmeddelanden du fick samt, om möjligt, en skärmdump med felmeddelandena inklusive webbadressen högst upp i webbläsaren och motsvarande från denna sida.
Uppdaterad:
Sidansvarig: Kommunikation och varumärke