
Alexandra Olofsson
Universitetslektor, VFU-strateg inom hälsa
Forskningsämne: Arbetsterapi
Avdelning: Hälsa, medicin och rehabilitering
Institutionen för hälsa, lärande och teknik
-
Luleå, S122
Om mig
Vem är jag
Jag är filosofie doktor i arbetsterapi, tog min doktorsexamen 2019 och arbetar som lektor vid avdelningen för Hälsa och Rehabilitering. Jag undervisa främst på grundnivå på arbetsterapeututbildningen samt är kursansvarig, handleder och examinerar på grundnivå. Jag har arbetat på arbetsterapeutprogrammet sedan 2010.
Min forskning
Jag disputerade 2019 på en avhandling med titeln ”Möjlighet till aktivitet och delaktighet utanför hemmet för personer med förvärvad hjärnskada”
Under mitt avhandlingsarbete har jag intresserat mig för att förstå delaktighet och vardagliga aktiviteter för personer med förvärvad hjärnskada framförallt i aktiviteter utanför hemmet. I mitt arbete har jag intresserat mig speciellt för platser utanför hemmet och hur engagemang i aktivitet kan förändras efter en hjärnskada samt få förståelse för vardagliga aktiviteter och den ömsesidiga relation mellan person och kontext istället för att se dem som separata delar.
Avhandlingen bidrar med kunskap om de mångfacetterade ständigt föränderliga utmaningar och problematiska situationer som personer med FHS erfar vid engagemang i aktiviteter utanför hemmet. Resultatet visar vikten av att hjälpa personer med FHS att skapa strategier i aktivitet som möjliggör att personerna kan återuppta och/eller bibehålla aktiviteter utanför hemmet. Samt med kunskap om samband och mönster som påverkar upplevd delaktighet på platser för aktiviteter utanför hemmet, vilket är av betydelse för att förstå relationen mellan aktiviteter och platser. För att utveckla utformningen av rehabiliteringsinsatser som stärker möjlighet till aktivitet och delaktighet efter FHS behöver såväl aktiviteter som platser utanför hemmet samt aspekter som påverkar relationer dem emellan beaktas.
Efter disputationen har jag intresserat mig för delaktighet och vardagliga aktiviteter hos barn och ungdomar och deras psykiska hälsa. Vidare hur vi som arbetsterapeuter kan skapa en vardag som gynnar barn och ungdomars aktiva vardag.