%20Anna%20Jansson_3.jpg)
Anna Jansson
Universitetslektor
Forskningsämne: Arbetsvetenskap
Avdelning: Människa och teknik
Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle
-
Luleå, A138
Om mig
Jag är sociolog och disputerade i Arbetsvetenskap vid Luleå tekniska universitet 2010. Efter min disputation lämnade jag universitetet under två år (2010-2012) då jag arbetade som senior konsult med lärande utvärdering och följeforskning vid konsultföretaget European Minds AB. Mina uppdrag under denna period var främst kopplade till projekt vilka finansierades av Socialfonden (ESF). I slutet av 2012 återvände jag till Luleå tekniska universitet och jag har sedan dess verkat som forskare och lärare vid Arbetsvetenskap. Förutom forskningsuppdrag och undervisning har jag under åren också haft en del ledningsuppdrag. Jag har bland annat varit biträdande vetenskaplig ledare för forsknings-och innovationsområdet Effektiv innovation och organistion och utbildningsledare för utbildningsprogrammet i sociologi (kandidat). Under senare år har jag också suttit i styrgruppen för framtidsområdet PRECISE som etablerades vid Luleå tekniska universitet under 2022.
Undervisning
Jag undervisar på sociologi kandidat och är inblandad i kurser i samtliga av utbildningens utbildningsår och i båda de inriktningar som kandidatprogrammet erbjuder. Jag undervisar exempelvis i kurser i organisations- och arbetssociologi, sociologiskt uppsatsskrivande, aktuell sociologisk forskning, välfärdsorganisation i förändring och identitet i det moderna samhället. Utöver undervisning i grundutbildningen är jag även aktiv i en del doktorandkurser och aktiviteter för forskarstuderande vid Arbetsvetenskap.
Forskning
Mitt forskningsintresse ligger i skärningspunkten mellan organisationssociologi (organisationsteori) och professionssociologi och studier av de förutsättningar som omger professionellt arbete i relation till olika typer av reformer och organisatoriska förändringar inom den svenska välfärdssektorn. Här har jag främst fokuserat på hälso- och sjukvård och sjuksköterskor – sjuksköterskors arbetsvillkor och då särskilt förhållanden relaterade till lärande och kompetensutveckling som en viktig del av arbetsmiljön.
Under de senaste åren har jag studerat förutsättningar för lärande i det dagliga arbetet i relation till ökande grad av inhyrning (bemanningspersonal) i svensk hälso- och sjukvård – processer vilka speglar mer övergripande rörelser i samhälle och arbetsliv i form av individualisering och flexibilisering. Jag har framförallt fokuserat på att förstå hur förutsättningar för lärande på olika nivåer (individ, grupp och organisation) kan förstås i relation till bemanningsanställning och inhyrning. Under senare år har jag även studerat unga vuxnas upplevelser av etableringen i arbetet i relation till ledarskap och lärande och hur dessa aspekter kan förstås utifrån ett hälsofrämjande perspektiv.
Pågående forskningsprojekt
Text
Text