.jpg)
Caroline Graeske
Professor tillika ämnesföreträdare
Forskningsämne: Svenska med didaktisk inriktning
Avdelning: Pedagogik, språk och ämnesdidaktik
Institutionen för hälsa, lärande och teknik
-
Luleå, A2214
Om mig
Caroline Graeske är professor i Svenska med didaktisk inriktning och undervisar främst i olika litteraturkurser inom lärarutbildningarna och i kreativt skrivande vid Institutionen för hälsa, lärande och teknik. Hon disputerade 2003 vid Uppsala universitet på en avhandling om Stina Aronsons författarskap där genusperspektivet var centralt. Genusperspektivet är fortfarande aktuellt i Graeskes forskning och under de senaste åren har hon främst bedrivit praktiknära forskning och forskning om läromedel och didaktisk design. Hon har även skrivit artiklar om bl a Eyvind Johnsons, Birgitta Trotzigs och Inga Borgs författarskap. Under 2014–2020 var Graeske avdelningschef vid Avdelningen för pedagogik, språk och ämnesdidaktik och sedan 2019 är hon koordinator för försöksverksamheten ULF (Utbildning, Lärande, Forskning) vid LTU.
Utbildning
Fil. Doc, 2003, litterturvetenskap, Uppsala universitet
Forskningsintressen
Didaktisk design, digitalisering, litteraturdidaktik, intersektionalitet, läromedel
Pågående forskning
Praktiknära forskning i skola och förskola. Utbildning, lärande och forskning samverkan
Skola, skills och framtidens bildning. AI:s betydelse för det livslånga lärandet