
Eva Alerby
Professor tillika ämnesföreträdare
Forskningsämne: Pedagogik
Avdelning: Pedagogik, språk och ämnesdidaktik
Institutionen för hälsa, lärande och teknik
-
Luleå, R108
Om mig
Sedan 2007 är jag professor och ämnesföreträdare i pedagogik vid Institutionen för konst, kommunikation och lärande. År 1998 disputerade jag vid Centrum för forskning i lärande, Luleå tekniska universitet, och 2003 blev jag utsedd till docent i pedagogik. Jag är även Professor II vid Tromsö universitet – Norges arktiska universitet.
Forskning
Mina forskningsintressen omfattar omfråden som; relationer, identitet och mångfald inom det pedagogiska fältet, barns och ungas deltagande och inflytande, den rumsliga gestaltningens betydelse i lärandet, samt pedagogisk filosofi och existentiella dimensioner inom bildning och utbildning.
Jag har erhållit forskningsmedel från bland annat Vetenskapsrådet, UVK, STINT och EU för olika forskningsprojekt. Exempel på forskningsprojekt är:
- Det fysiska rummets betydelse i lärandet (UVK, VR)
- Arctic Children I & II (Kolarktik, EU)
- Desert and Ice - Learning without boundaries (Institutional Grants, STINT)
- “Skolan suger!”... eller?Att ge röst åt barns och ungdomars erfarenheter av psykosocial hälsa i sin lärandemiljö (UVK, VR)
- Universitetets studentmiljö – relationen mellan människor och universitetets rumsliga gestaltning (Akademiska Hus & LTU)
Jag är, tillsammans med Carl-Anders Säfström, Sharon Todd och Moira von Wright, ansvarig för forskarskolan Filosofiska studier av pedagogiska relationer Länk till annan webbplats..
År 2009 grundade jag forskningsgruppen RIDE – Relations, Identity and Diversity in Education, Länk till annan webbplats.vilken jag även är vetenskaplig ledare för.