Fredrik Backlund
Biträdande professor
Forskningsämne: Kvalitetsteknik och logistik
Avdelning: Industriell ekonomi
Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle
-
Luleå, A2577
Om mig
Jag är docent och biträdande professor i kvalitetsteknik.
Mina intresseområden är främst projektledning, som även inkluderar teamutveckling och gruppdynamik. Processledning är ett närbesläktat intresseområde, samt pedagogisk utveckling avseende problem-baserat, projektet-orienterat och utmaningsbaserat lärande.
Grundutbildning
Som lärare har jag kurser på grund- och avancerad nivå, för doktorander och kollegor, samt för företag och organisationer i form av uppdragsutbildning.
Som ett sätt att bli inspirerad och utvecklas i lärarrollen genomföra jag kontinuerligt lärarutbyte via ERASMUS+. Exempelvis har jag varit till Valencia Polytechnic University (Spanien), Aalborg University (Danmark), University of Toulouse och University of Lorraine (Frankrike).
Kurser på grundnivå
Undervisning på grundnivå:
- Distanskurs i Lean (7,5 hp)
- Distanskurs CSR (7,5 hp)
- Baskurs inom projektledning (15 hp)*’**
- Grundkursen för kvalitetsutveckling (7,5 hp)
(Rollen som examinator* och kursansvarig** vissa kursomgångar)
Kurser på avancerad nivå
Undervisning på avancerad nivå:
- Operativ kvalitetsledning (7,5 hp)*, **
- Kundfokuserad produktutveckling (7,5 hp)**
- Avancerad projektledning (7,5 hp)
- Integrationsprojekt (15 hp) - Genomförs tillsammans med ett flertal andra ämnen inom managementområdet *’**
- Examensarbete (15 resp. 30 hp)** - Jag har varit handledare för över 50 examensarbeten
(Rollen som examinator* och kursansvarig** vissa kursomgångar)
Jag har även föreläsningar och seminarier inom andra program och kurser, bland annat om projektledning och teamutveckling.
Forskarutbildning & -handledning
Som biträdande handledare har jag varit med att handleda tre doktorander.
I samband med disputations-/licentiat-seminarier har jag vid flera tillfällen agerat diskutant, samt deltagit i betygsnämnd.
I kursen 'Research Supervision Course' har jag varit med som lärare under flera omgångar. Det är en obligatorisk kurs för alla som vill meritera sig till docent. Min roll har varit kurskoordinering, seminarium om projektperspektiv, samt genomföra examination.
Jag ger en kurs i projektledning för doktorander (FOR043F, 4,5 hp Länk till annan webbplats.), där jag är lärare, kursansvarig och examinator. Kursen baseras till stor del på problem-baserat lärande, med doktorandernas egna forskarstudier som case. Deltagarna får lära sig olika principer, metoder och verktyg för att planera och styra projekt genom att applicera dessa på sitt eget 'Doktorandprojekt'.
Över tid har jag blivit mer och mer intresserad av forskarutbildning och doktorandens roll, utifrån ett process- och projektperspektiv.
Pedagogisk utveckling
Från höstterminen 2021 till och med vårterminen 2023 var jag tjänstledig från ämnet för att inneha rollen som pedagogisk utvecklare inom Högskolepedagogiskt centrum (HPC). Dessförinnan hade jag denna roll på deltid (20%) under flera år.
Som pedagogisk utvecklare arbetade jag främst med att utveckla och ge kurser för kollegiet:
- Course Design* (2 hp)
- Problem-Based & Problem-Oriented Learning* (2 hp)
- Program Development I & II* ( 1,5 + 1,5 hp)
- Behörighetsgivande kurs/Qualifying Course for University Teachers (4,5 hp)
- Open Network Learning (3 hp). Kursen ges av andra universitet, där LTU under en tid var partneruniversitet. Min roll var kurskoordinator för deltagare från LTU, samt facilitator/coach för PNL-grupper.
(Rollen kursansvarig*. HPC-kurser ger inte högskolepoäng och därför finns inte rollen examinator)
I kursen Problem-Based & Problem-Oriented Learning (HPC007) är jag fortfarande kursansvarig.
Övriga arbetsuppgifter på HPC har varit att skriva projektansökningar, skapa podcasts (Examinationspodden och Meriterad lärare), ge olika typer av workshop, samt vara koordinator och stöd i utveckling av CDIO (Conceive, Design, Implement, Operate) som pedagogisk modell på LTU.
Online-kurser och MOOC (’Massive Open Online Courses’)
Två MOOC:ar (Massive Open Online Courses) har jag varit med att utveckla: 1) Plan for project success Länk till annan webbplats. och 2) The Well-Working Team Länk till annan webbplats. (tillsammans med Niklas Letho). Jag har också utvecklat en online-kurs i Problem-baserat lärande för lärare inom Universeh. Mer om min medverkan längre ner.
I form av uppdragsutbildning har jag varit med att utveckla och ger MOOC+. Det är en utbildningsform som kan liknas vid en studiecirkel, där MOOC-deltagare träffas online under ett antal seminarier, med mig som moderator.
Podcast
Samarbetspodden Länk till annan webbplats. är en podcast, där Niklas Lehto och jag diskutera och fördjupa oss inom olika ämnesområden avseende grupp- och teamutveckling. Vi har också med forskare eller experter som gäster i studion för att fördjupa oss inom olika teman. Övergripande idé och syfte med podden är att utifrån diskussioner om olika aspekter och perspektiv, ofta baserat på olika modeller och teoretiska koncept, omsätta dessa till något för lyssnaren praktiskt användbart.
'Examinationspodden' Länk till annan webbplats. är en podcast där Marcus Strömbäck Hjärne (Utbildningsutvecklare på LTU) och jag diskuterar olika former av bedömning och examination med lärare på LTU.
Uppdragsutbildning
Jag genomför uppdragsutbildningar för organisationer och företag kontinuerligt, företrädesvis inom projektledning och teamutveckling.
Norrlandsnavet är ett center för utveckling av företagsverksamhet i norra Sverige i samarbete mellan Familjen Kamprads stiftelse och Luleå tekniska universitet. Som del i detta ger jag uppdragsutbildningar för små och medelstora företag i norra Sverige.
Forskning & utveckling
Forskningsinsatser har främst skett i samband med de tre doktorandprojekten. För närvarande pågår ansökningsarbete, med inriktning mot utmanings- och projektbaserat lärande.
Jag har granskat artiklar för följande tidskrifter: International Journal of Quality & Reliability Management (IJQRM), International Journal of Managing Projects in Business (IJMPB), Scandinavian Journal of Educational Research (SJER), Journal of Industrial Engineering and Management (JIEM), Project Management Journal (PMJ), TQM & Business Excellence, samt Production Planning & Control Journal (PPCJ).
Projekt och samverkan
UNIVERSEH (https://universeh.eu/ Länk till annan webbplats.) är ett tvärvetenskapligt projekt och samverkan mellan flera universitet i Europa, med koppling till forskning och utbildning md anknytning till rymden och rymdsektorn, men UNIVERSEH är ett. Det övergripnade syftet är att underlätta rörlighet och stödja tvärvetenskapliga program och stärka pedagogisk innovation och entreprenörskap.
Inom UNIVERSEH har jag gjort lärarutbyte, tagit fram kurs för lärare samt deltar från 2023 i ’Quality Assurance Committe’.
Workshop och nationella konferenser
2023
Konferens: CDIO, Trondheim
Workshop (Paper: 135): Meeting Challenges with Challenge-based Learning – a CDIO Context
Författare: Fredrik Backlund, Jeanette Engzell, Svante Gunnarsson, Erik Hulthen, Malin Kjellberg, Cia Lundvall, Johan Malmqvist, Charlotte, A. Norrman, Marcus Strömbäck Hjärne and Christian Stöhr
Konferens: Högskola och Samhälle i Samverkan, HSS, Trollhättan
Presentation: Ett engagerande och flexibelt utbildningskoncept: MOOC+
Författare: Fredrik Backlund & Pernilla Tingvall
2022
Konferens: Nätverk och utveckling, NU2022, Stockholm
Presentation: MOOC Study Circle – A Pilot Project at Luleå University of Technology
Författare: Fredrik Backlund & Pernilla Tingvall