%20KarolinaParding1%20copy.jpg)
Karolina Parding
Professor, Excellent lärare
Forskningsämne: Arbetsvetenskap
Avdelning: Människa och teknik
Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle
-
Luleå, A139
Om mig
Forskning
Mitt forskningsintresse ligger i skärningsfältet mellan professions- och organisationssociologi, där jag företrädesvis studerar villkoren som omgärdar välfärdsprofessionellt arbete. Det handlar främst om yrkesgrupper såsom lärare, men också sjuksköterskor och socionomer. Nyckelbegrepp är profession, organisation, styrning, organisering, arbetsvillkor och lärandevillkor. Jag intresserar mig också för frågor som handlar om arbete och organisering av arbete mer generellt, inklusive kompetensförsörjning.
Jag läste min grundutbildning i sociologi vid Luleå tekniska universitet, inklusive en termin som utbytesstudent vid University of New South Wales. Jag tog en magisterexamen 2002, och fortsatte sedan med en master i Social and Political Sciences vid Cambridge University, Newnham College (2003). Jag disputerade i Arbetsvetenskap vid Luleå tekniska universitet (2007) med en avhandling som handlade om spänningen mellan profession och organisation, med fokus på införandet av en ny organisering av arbete i en skolorganisation; och hur denna nya organisering uppfattades av de berörda lärarna. Som doktorand spenderade jag några månader som gäst vid University of Sydney; Work and organisational studies. Utifrån de nätverk som jag byggt upp i Australien sedan 1999 har jag sedan 2005 haft förmånen att vara gästforskare där mellan några veckor och några månader varje år.
Efter disputationen spenderade jag också ett par månader vid Monash University, vilket finansierades av STINT och också ett LTU-baserat stipendium för nydisputerade kvinnliga forskare. Min forskning efter disputation har handlat om villkor för lärande i välfärdsprofessionellt arbete, både lärare i Sverige och i Australien. Vidare kom jag via mina vistelser i Australien att intressera mig för välfärdsprofessionellas arbetsvillkor i styrningsreformer såsom decentralisering, privatisering och marknadisering. Mer specifikt började jag arbeta med frågor kring just lärares arbetsvillkor i kontexten av friskolereformen och kommunaliseringen, ett arbete som fortgår.
Exempel på pågående och avslutade projekt:
Under 2022 utsågs jag till en av tre Arctic Six Chairs vid LTU. The Arctic Six är ett partnerskap mellan Luleå tekniska universitet, UiT Norges arktiska universitet, Nord universitet, Umeå universitet, Lapplands universitet och Uleåborgs universitet. Syftet är att tillsammans arbeta med att leda vägen i arktiska frågor. Under rubriken Hot as Hell – Sustainable Skills Supply Strategies as Key to Structural Transformation of the Labour Market in the Arctic arbetar jag inom ramen för min roll som Arctic Six Chair på att identifiera a) arbetsgivare som framgångsrikt lyckas attrahera, rekrytera och behålla anställda, samt b) framgångsrika attraktionsstrategier, när det gäller att attrahera nya individer och familjer till den arktiska regionen.
Sedan 2018 har jag genomfört tre olika kompetensförsörjningsanalyser, med fokus på behov och lösningar i Norrbotten. Dessa uppdrag är gjorda på uppdrag av Regional förnyelse, under 2017-2018 samt 2021-2023 (Region Norrbotten, Länsstyrelsen samt LTU). Jag har också lett en kompetensförsörjningsanalys åt Boden och Luleå kommun, under 2022. Projektresultaten har förmedlats till arbetmarknadsaktörer runt om i länet. Se exempelvis Parding, Ejdemo, & Skeppar Huuva (2023). Rekryteringsbehov och utbildningsutbud till och med 2023. Länsstyrelsen & Region Norrbotten: Luleå, samt Parding, Lindberg & Ejdemo (2022). Kompetensförsörjningsanalys arbetsmarknadsregionen Boden-Luleå. LTU: Luleå, samt Ejdemo & Parding (2018). 51 000 anställningar i Norrbotten till och med 2030. Luleå: Länsstyrelsen.
Projektet "Organisering av arbete och dess betydelse för hälsa och välbefinnande" utgörs av en kunskapsöversikt, med fokus på vad befintlig forskning i svensk, men också nordisk kontext, säger om organisering av arbete i relation till anställdas hälsa och välbefinnande, men också organisationernas effektivitet och produktivitet. Resultatet finns publicerat i form av en svensk rapport, en engelsk rapport, en podcast samt också via ett webinarium. Kunskapssammanställningen gjordes på uppdrag av Myndigheten för arbetsmiljökunskap (2019-2020), som i sin tur hade fått ett regeringsuppdrag som handlade om att ta fram en systematisk kunskapsöversikt på temat. Se Parding, K; Sjögren, F; Petersson, C & Pekkari, N (2020). Organisering av arbete och dess betydelse för hälsa och välbefinnande. Kunskapssammanställning 2020:7. Myndigheten för arbetsmiljökunskap. Gävle.
Projektet Mot ett A-lag och B-lag? Lärares arbetsvillkor i en tid av marknadisering och privatisering, handlar om yrkeskategorin gymnasielärare och deras arbetsvillkor, i ljuset av konkurrens, val, privatisering och marknadisering. Inom projektet har en riksrepresentativ enkät genomförts, med nästan 2 500 deltagande respondenter. Vidare har intervjuer gjorts med lärare och rektorer vid åtta olika skolor. Resultat från detta projekt kommer fortlöpande. Du hittar publikationerna längre ned på sidan. Projektet finansierades av FORTE (2014-2017).
I ett systerprojekt, Teachers’ working conditions in times of competition, choice, and privatisatisation: A Swedish-Australian comparison jämför vi svenska lärares arbetsvillkor med australiensiska lärares arbetsvillkor, i styrningskontexten av just konkurrens, val, privatisering och marknadisering. Forskargruppen består av totalt nio forskare i Sverige och Australien, från doktorander till seniora professor. Även från detta projekt kommer resultat fortlöpande. Du hittar publikationerna längre ned på sidan. Projektet finansieras av STINT (2014-2024).
I projektet A&O – arbetsplatslärande och omställning i arbetslivet samlades framstående forskare från Linköpings universitet, Göteborgs universitet, APeL och Luleå tekniska universitet med spetskompetens inom just arbetsplatslärande, det vill säga det lärande, såväl formellt som informellt, som sker i verksamheter och är en del av en kontinuerlig verksamhetsutveckling. Projektet handlade om att lyfta frågan kring hur man på bästa sätt kan organisera och strukturera för arbetsplatslärande, såväl på nationell, som regional och lokal nivå. Vi sammanställde och analyserade då pågående Europeiska socialfondsfinansierade projekt - med kompetensutveckling som fokus. Projektet bedrevs i nära samarbete med arbetsmarknadens parter, bland annat via en referensgrupp bestående av företrädare för LO, TCO, Unionen, Kommunal, SKL, Industriarbetsgivarna, samt Företagarna. Projektet finansierades av Europeiska socialfonden (2009-2013).
Länkar
51 000 nyanställningar behövs i Norrbotten; rapport (2018) Länk till annan webbplats.
Lärare missnöjda med arbetsvillkor (2018) Länk till annan webbplats.
Arctic Five Chair - om kompetensförsörjning (2022) Öppnas i nytt fönster.
Undervisning
Jag undervisar på kandidatprogrammet i sociologi vid Luleå tekniska universitet. Huvudsakligen undervisar jag i kurser i sociologiskt uppsatsskrivande och sociologisk metod; kvalitativa metoder, och är examinator för sociologistudenternas examensarbeten. Jag föreläser och handleder kring såväl forskningsprocessen, som själva skrivprocessen, och applikation av sociologisk teori, detta från årskurs 1, till årskurs 3.
Jag ansvarar även för undervisning på högre nivå. Detta sker huvudsakligen i form av att leda doktorandkurser, samt att handleda doktorander.