Kattis Edström
Universitetsadjunkt
Forskningsämne: Pedagogik
Avdelning: Pedagogik, språk och ämnesdidaktik
Institutionen för hälsa, lärande och teknik
Om mig
Doktorand och adjunkt i Pedagogik med inriktning Specialpedagogik.
Innehar en Master i Specialpedagogik från Umeå universitet.
Arbetar sedan januari 2013 vid Luleå tekniska universitet. Undervisar främst i specialpedagogik inom specialpedagogprogrammet, lärarutbildningen, grund- och ämneslärare, men även inom uppdragsutbildningar som Skolverkets Specialpedagogik för lärandes handledarutbildning och Fortsatt stöd.
Forskning
Arbetar med ett avhandlingsprojekt som rör sig kring elevers delaktighet, inkludering och inkluderande undervisning. Mittseminarium hölls hösten 2023, med docent Johanna Lundqvist, MDU, som diskutant.
Avhandlingsarbetet tog sin början Vinnovaprojektet Läslust Länk till annan webbplats. i anpassad grundskola, där elevers delaktighet i läsundervisning Länk till annan webbplats.undersöktes. Sedan har forskningen kommit in på hur en svensk delaktighetsmodell kan stödja delaktighet och inkluderande undervisning i teori Länk till annan webbplats. och praktik.
Undervisning
Specialpedagogik inom specialpedagogprogrammet och grundutbildningar till lärare och förskollärare men även olika typer av uppdragsutbildningar har Kattis hållit i. Under många år har uppdragsutbildningar i handledning inom Skolverkets olika lyft och satsningar genomförts men även uppdrag för exempelvis socialförvaltning och region.
Samarbeten
Kattis är kontaktperson för SPIN Länk till annan webbplats., Specialpedagogiskt nätverk i norr, som inbjuder föreläsare till träffar för specialpedagogiskt intresserade, oftast inom skola och universitetet för samtal och nätverkande. Leder även nätverket för Nyanländas lärande i Norr- och Västebotten tillsammans med Kaarin Kivimäki.
Det gemensamma arbetet med masterutbildingskurs inom Arctic Five har Kattis deltagit i.
Bakgrund
Legitimerad lärare, främst för åk 4-9, i matematik, textilslöjd, engelska, svenska som andraspråk (även naturvetenskap och teknik för år 4-6). Arbetat som lärare i åk 3-6 i Stockholm stad, i åtta år, och åk 3-9 i Bodens kommun, i åtta år.
Specialpedagog och legitimerad speciallärare i matematik för år 4 t.o.m gymnasiet. Arbetat i Bodens kommun som specialpedagog/speciallärare i matematik. Se sista artikeln i Skolverkets skrift om matematiksatsning 2009-2011.