.jpg)
Stina Rutberg
Biträdande professor, Utbildningsledare forskarutbildningen
Forskningsämne: Fysioterapi
Avdelning: Hälsa, medicin och rehabilitering
Institutionen för hälsa, lärande och teknik
-
Luleå, S115
Om mig
Biträdande professor i fysioterapi
PRESENTATION AV MIG SJÄLV
Jag är filosofie doktor och biträdande professor i Fysioterapi och arbetar som lärare och forskare vid Luleå tekniska universitet. Jag undervisar vid fysioterapiprogrammet på grund och avancerad nivå. Jag är även utbildningsledare för forskarutbildning på Institutionen för hälsa, lärande och teknologi och är ledamot i institutionens ledningsgrupp.
FORSKNING
Jag disputerade i fysioterapi 2013 med avhandlingen "Striving for control and Acceptance to feel well - experiences of living with migraine and attending physical therapy". Min forskning idag handlar främst om att främja barn och ungdomars hälsa och fysiska aktivitet och där jobbar jag nu framförallt med ett projekt som ska öka barns aktiva skoltransporter (www.ltu.se/aktivaskoltransporter). Jag har även medverkat i forskning kring utvecklande av rehabilitering inom äldrevården och användningen av användarvänlig IKT inom kommunal rehabilitering.
Projektet Aktiva skoltransporter startade 2016 och har hitintills attraherat mer än 30 miljoner i externfinansiering. Projektet använder sig av empowerment och gamification för att främja hållbarheten och motivationen till ökad fysisk aktivitet och i förlängningen även påverka hälsa och lärande. Förutom hälsoeffekterna så medför även projektet effekter på trafiksäkerhet kring skolorna och minskade utsläpp av bilar. För så små barn är det föräldrarna som bestämmer om barnen får gå och cykla till skolan och därför har vi satt stort fokus på föräldrarnas attityder till aktiva skoltransporter.
Pilotprojektet har resulterat i ett stort antal vetenskapliga artiklar samt stor mediauppmärksamhet.
De viktigaste resultaten är:
- Eleverna blir redo för skolan (kommer i tid och har ökad koncentrationsförmåga)
- Gamification ökar motivationen hos eleverna
- Integrerat lärande genom uppdrag på vägen till skolan ger möjlighet till "real-life" lärande
- Föräldrarnas attityder och de rådande normerna i samhället är viktiga för den framtida utvecklingen av antalet barn som använder aktiva transporter.
- För barnen är gemenskap viktigt för att öka motivation till aktiva transporter
- Föräldrars oro kan minskas genom barnens entusiasm och att de visar för föräldrarna att de kan hantera den aktiva resan.
Film Let´s gå, trampa på Länk till annan webbplats.
SVT Vintercykling inga problem trots kyla Länk till annan webbplats.
Ny forskning Det gjorde Pokemon Go så populärt Länk till annan webbplats.
Aktiva skoltransporter i Norrbottens Kuriren Länk till annan webbplats.
Aktiva skoltransporter i NSD Länk till annan webbplats.
Forskning kring användarvänlig IKT i kommunal rehabilitering
Min forskning omfattar även användarvänlig informations-och kommunikationsteknik (IKT) inom äldrevården och där använder vi oss av deltagande forskningsmetoder. Vi har ett pågående projekt där fysioterapeuter och arbetsterapeuter ger rehabiliterande åtgärder på distans till ett antal. Genom att använda deltagande forskning så är vårdgivare och deltagare med och påverkar hur forskningen ska genomföras. Vi hoppas på detta sätt kunna få en modell för hur förändringar inom vården med IKT kan implementeras på ett hållbart och användarvänligt sätt.
Fysioterapeutprogrammet
På fysioterapiprogrammet undervisar jag mest i kursen "Bedömning, interaktion och intervention I" där jag har många moment i ledundersökning i termin 3 och jag är även huvudansvarig och ensam lärare för kursen "Grundläggande akupunktur" i termin 6. Jag examinerar studenter på VFU och handleder och examinerar C-uppsatser.
Master utbildningen Fysioterapi
Jag undervisar och examinerar masterkursen "Design och tillämpning av kvalitativa metoder" 7,5 hp. Jag undervisar också i den kvalitativa delen av "Design och tillämpning av vetenskaplig metod" 3,5hp i OMT master utbildningen. Jag handleder även masteruppsatser
Handledning
Jag är huvudhandledare för Hanna Forsberg och biträdande handledare för Eva Savolainen sedan februari 2019 inom området barns fysiska aktivitet (aktiva skoltransporter). Jag har varit biträdande handledare för Jenni Riekkola som doktorerat inom arbetsterapi, i området pars delaktighet inom korttidsvård. Jenni disputerade Juni 2019.