
Ylva Backman
Biträdande professor
Forskningsämne: Pedagogik
Avdelning: Pedagogik, språk och ämnesdidaktik
Institutionen för hälsa, lärande och teknik
-
Luleå, C333
Forskning
Nedan beskriver jag några av de forskningsprojekt jag varit involverad i.
Dialogisk utbildning och filosofiska dialoger i olika sammanhang
Ett av mina långsiktiga intressen ligger i filosofiska samtal i olika sammanhang för olika målgrupper.
Under 2023–2025 genomför några kollegor och jag ett forskningsprojekt (finansierat av Luleå kommun och Luleå tekniska universitet/LTU) tillsammans med två anpassade grundskolor där vi studerar kommunikation, argumentation, social och emotionell utveckling under interventioner baserade på filosofiska samtal med elever med intellektuell funktionsnedsättning. Projektet involverar både kvalitativa och kvantitativa data som samlas in genom exempelvis semistrukturerade intervjuer med elever och skolpersonal som bearbetas genom tematisk analys, och så kallade "blinda" strukturerade observationer med hjälp av Argumentation Rating Tool (utvecklat av forskare vid Institute for the Advancement of Philosophy for Children, Montclair State University) och kontroll av interbedömarreliabilitet. Forskningen innefattar både en design där forskare har lett interventioner under två terminer och en design som involverar nära samarbete med lärare genom en professionell utvecklingsinsats där skolpersonal tillsammans med forskargruppen anpassar en P4/wC-baserad intervention till målgruppen för att öka ekologisk validitet och långsiktig hållbarhet i de involverade skolorna.
Ett forskningsprojekt som jag var involverad i under 2019–2021 är När orden inte räcker till: avancerad kommunikation genom digital innovation för personer med afasi, finansierat av Vinnova (Sveriges innovationsmyndighet). Forskningsprojektet kombinerar pedagogik, specialpedagogik, distribuerade datasystem samt filosofi.
Under 2019 genomförde jag forskning (finansierad av Skolverket) om effekterna av dialogiska interventioner för socioekonomiskt utsatta grundskoleelever, där Argumentation Rating Tool användes för att studera de deltagande gruppernas utveckling av kommunikation och argumentation på gruppnivå.
Ett tidigare projekt (2013–2018) var Utbildning för delaktighet – Att filosofera tillbaka ett "nytt" liv efter förvärvad hjärnskada, som finansierades av Vetenskapsrådet. Den tvärvetenskapliga forskargruppen studerade effekterna av filosofiska samtal-interventioner på sociala och kognitiva (t.ex. kritiskt tänkande) färdigheter som är relevanta för personer med förvärvad hjärnskada för att öka deras deltagande i samhället.
Under perioden augusti 2017–december 2018 var jag också involverad i ett utvecklingsprogram för "Lovande juniora forskare" vid Luleå tekniska universitet, som kombinerade forskning och akademisk ledarskapsutbildning.
Hälsa och välbefinnande
Under 2023–2026 är jag involverad i projektet BRIDGE: Building Resilient compulsory schools through an IntegrateD and EmpowerinG approach to wEll-being Länk till annan webbplats.(Erasmus+) där forskare från Luleå tekniska universitet (pedagogik och fysioterapi) arbetar i nära samarbete med forskare vid Granada universitet, nätverket SERN och lärare i Lettland, Spanien, Italien och Sverige för att utveckla ett helhetsperspektiv på välbefinnande i skolorna.
Sedan flera år tillbaka är jag till en liten del involverad i forskning ledd av forskare inom fysioterapi om active school transportation, finansierad av Vinnova och LTU.
I min doktorsavhandling, publicerad 2016, hette Students’ Reasoning about Learning and Well-Being in School, använde jag öppna brev och intervjuer för datainsamling och drog slutsatser om komplexa relationer mellan lärande och hälsa (som definieras av WHO i termer av fysiskt, mentalt och socialt välbefinnande).
Twice exceptionality
I ett team av fyra forskare vid LTU har vi genomfört explorativ forskning inom området "twice exceptionality" (2e), ett forskningsområde som är i en mycket tidig fas i Sverige. Vår forskning är också i ett tidigt skede, där vi har använt fallstudie-metodik för att utforska den pedagogiska situationen för en elev som både klassificerades som begåvad och som hade en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Vi använde data från upprepade semistrukturerade intervjuer med eleven och båda hennes vårdnadshavare. Resultaten presenterades i en vetenskaplig artikel som 2024 blev prisad av Nordic Mensa Fund inom deras Article of the Year Award Länk till annan webbplats. och vid internationella konferenser och används som underlag för vår fortsatta forskning inom området.
Argumentationsteori och informell logik i utbildning
Ett av mina långsiktiga intressen har varit argumentationsanalys och informell logik, ett ämne som jag undervisade i vid LTU under många år. När det gäller forskning har jag, tillsammans med forskare vid Montclair State University, Ohio University och LTU, arbetat med att vidareutveckla en nordisk argumentationsanalysmodell (som vi kallar Rational Force Model, RFM) för tillämpning i en utbildningskontext. Denna forskning har publicerats i en vetenskaplig artikel, under internationella konferenser och vid National Science Foundation (USA) på en NSF-argumentationsworkshop där vi var inbjudna talare.
Undervisningsrelaterat
Undervisning och handledning
Det mesta av min undervisning sker inom specialpedagogprogrammet där jag är en av huvudsakligen två lärare ansvariga för programmets sista år och där jag årligen är en del av det fantastiska teamet av kollegor inom specialpedagogik som handledare för våra studenter under deras sista termin. Jag uppskattar verkligen att följa studenterna från början av programmet till slutet, vilket underlättar utvärdering och revidering i enlighet med de observerade behoven i studenternas sista fas av sina studier.
Jag är involverad som examinator och lärare i några doktorandkurser (Vetenskapsteori, Forskningsetik och Specialpedagogisk forskning ur ett tvärvetenskapligt perspektiv). En av mina doktorander tog examen 2024 och jag handleder för närvarande två andra doktorander inom områdena filosofiska samtal i anpassad grundskola och skoltillhörighet.
Under många år har jag varit kursledare för en av kurserna i olika lärarutbildningsprogram (inklusive förskollärarutbildningen) vid LTU som är förberedande för det avslutande examensarbetet i programmet. Andra kurser som jag har varit involverad i är flera filosofikurser (såsom etik och kritiskt tänkande) och fristående kurser som Filosofiska samtal med barn och Barn och elever med särskild begåvning. Min utbildningsbakgrund, som ligger i skärningspunkten mellan utbildning (lärarutbildning) och filosofi (filosofie kandidat vid Luleå tekniska universitet och avancerad nivå i praktisk filosofi vid Stockholms universitet), visar sig i mitt intresse för tillämpningen av filosofiska ämnen, såsom etik, kritiskt tänkande och vetenskapsfilosofi, på utbildning och specialpedagogik.
Program- och kursutveckling
Mina kollegor och jag har utvecklat specialpedagogutbildningen vid LTU från starten 2016 och vi arbetar konsekvent för att upprätthålla och utveckla kvaliteten i programmet. Jag har även varit del i flera programutvecklingsinitiativ och haft kursutvecklingsansvar inom lärarutbildningsprogrammen genom åren. Tillsammans med flera kollegor har jag varit delaktig i att utveckla fristående kurser inom specialpedagogik, dialogisk utbildning och analytisk filosofi.
Spridning
Att skriva internationella vetenskapliga artiklar är en del av mitt dagliga arbete, och jag har haft nöjet att samarbeta med många forskare både lokalt, nationellt och internationellt under sådan spridning. För att stödja mina studenter i deras lärande har jag tillsammans med kollegor också publicerat kurslitteratur, och för att stödja elever i grundskolan har jag samarbetat med kollegor och externa organisationer för att producera undervisningsmaterial som kan användas konkret i skolor för dialogisk undervisning. I olika forskargrupper arbetar jag konsekvent med spridning av forskningsresultat både på vetenskapliga och populärvetenskapliga arenor.