Hoppa till innehållet
Solomon Oyelere
Solomon Oyelere

Solomon Oyelere

Biträdande professor
Luleå tekniska universitet
Distribuerade datorsystem
Datavetenskap
Institutionen för system- och rymdteknik
solomon.oyelere@ltu.se
0910-585317
A168a Skellefteå

Kort biografi

Solomon är docent i pervasive and mobile computing vid Luleå tekniska universitet, Sverige. Han tog sin doktorsexamen i datavetenskap från Östra Finlands universitet, Joensuu, Finland; MSc-examen i forskning inom data- och systemteknik från Ilmenau University of Technology, Tyskland; och B. Tech (Hons) examen i datavetenskap från Federal University of Technology Yola, Nigeria.

Programkoordinator: Erasmus Mundus Master Program in Green Networking and Cloud Computing

Forskning

Hans forskningsintressen inkluderar mobil och kontextmedveten datoranvändning, smarta lärmiljöer, genomgripande och interaktiva system. Hans nuvarande fokus ligger på att utveckla smart teknik och spel för att stödja utbildning, hälsa och välbefinnande.

Projekt:

  • Aktiv skolskjuts (SICTA, SICTA 2.0)
  • WeSTEAM - Att stärka kvinnor i STEM genom konsttänkande
  • Simulering av het cellmiljö i VR/AR

Medhandledning doktorander:
Hanrique Sousa Rossi

Undervisning

  • Introduktion till spelutveckling (S0005E)
  • Objektorienterad programmering C++ (D0037D)
  • Programvaruteknik (S0010E)
  • Kvalitativa forskningsmetoder inom datavetenskap
  • Specialiseringsprojekt inom spelutveckling (S0007E)

 

Publikationer

Artikel i tidskrift

A Reusable Multiplayer Game for Promoting Active School Transport: Development Study (2022)

Laine. T, Duong. N, Lindvall. H, Oyelere. S, Rutberg. S, Lindqvist. A
JMIR Serious Games, Vol. 10, nr. 1
Konferensbidrag

Artificial Intelligence in African Schools: Towards a Contextualized Approach (2022)

Oyelere. S, Sanusi. I, Agbo. F, Oyelere. A, Omidiora. J, Adewumi. A, et al.
Ingår i: Proceedings of the 2022 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON), Digital Transformation for Sustainable Engineering Education, s. 1577-1582, IEEE, 2022
Artikel, forskningsöversikt

Blockchain in Education: A Systematic Review and Practical Case Studies (2022)

Ocheja. P, Agbo. F, Oyelere. S, Flanagan. B, Ogata. H
Ingår i: IEEE Access
Artikel i tidskrift

Developing a pedagogical evaluation framework for computational thinking supporting technologies and tools (2022)

Oyelere. S, Agbo. F, Sanusi. I
Frontiers in Education, Vol. 7
Artikel i tidskrift

Exploring teachers' preconceptions of teaching machine learning in high school: A preliminary insight from Africa (2022)

Sanusi. I, Oyelere. S, Omidiora. J
Computers and Education Open, Vol. 3
Artikel i tidskrift

Initial Design and Testing of Multiplayer Cooperative Game to Support Physical Activity in Schools (2022)

Oyelere. S, Berghem. S, Brännström. R, Rutberg. S, Laine. T, Lindqvist. A
Education Sciences, Vol. 12, nr. 2
Artikel i tidskrift

Investigating learners’ competencies for artificial intelligence education in an African K-12 setting (2022)

Sanusi. I, Olaleye. S, Oyelere. S, Dixon. R
Computers and Education Open, Vol. 3
Artikel i tidskrift

Teachers’ readiness and intention to teach artificial intelligence in schools (2022)

Ayanwale. M, Sanusi. I, Adelana. O, Aruleba. K, Oyelere. S
Computers and Education: Artificial Intelligence, Vol. 3
Artikel i tidskrift

The use of Design Science and Agile Methodologies for improved information systems in the Tanzanian Higher Education context (2022)

Kayanda. A, Busagala. L, Oyelere. S, Tedre. M
Electronic Journal of Information Systems in Developing Countries
Artikel i tidskrift

Visualization of education blockchain data: trends and challenges (2022)

Ocheja. P, Flanagan. B, Ogata. H, Oyelere. S
Interactive Learning Environments
Artikel, forskningsöversikt

Application of Virtual Reality in Computer Science Education (2021)

A Systemic Review Based on Bibliometric and Content Analysis Methods
Agbo. F, Sanusi. I, Oyelere. S, Suhonen. J
Ingår i: Education Sciences
Artikel i tidskrift

Co-design of mini games for learning computational thinking in an online environment (2021)

Agbo. F, Oyelere. S, Suhonen. J, Laine. T
Education and Information Technologies, Vol. 26, nr. 5, s. 5815-5849
Konferensbidrag

Descriptive Analytics Dashboard for an Inclusive Learning Environment (2021)

Costas-Jauregui. V, Oyelere. S, Caussin-Torrez. B, Barros-Gavilanes. G, Agbo. F, Toivonen. T, et al.
Ingår i: 2021 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE), IEEE, 2021
Artikel i tidskrift

Design and development of Machinga mobile trading application (2021)

A participatory and design science research
Rumanyika. J, Apiola. M, Mramba. N, Oyelere. S, Tedre. M
African Journal of Science, Technology, Innovation and Development (AJSTID)