Vi använder kakor, cookies, för att ge dig en förbättrad upplevelse, sammanställa statistik och för att viss nödvändig funktionalitet ska fungera på webbplatsen.
Målet med utbildningen är att erbjuda mentorer, utifrån deras egna erfarenheter och förutsättningar, en forskningsbaserad mentorsutbildning som utvecklar kompetens att på ett professionellt och initierat sätt kunna stödja den som är ny i läraryrket.
Att som ny kollega få samverka och utvecklas tillsammans med en professionell och engagerad mentor är av stor vikt för en god introduktion och i längden ett hållbart lärarliv. Nyanställda lärare har rätt till en introduktionsperiod enligt skollagen (2 kapitlet §22a skollagen och 5 kapitlet §4 förordning om behörighet för lärare och förskollärare). Mentorns roll innebär att stödja den nyanställda under introduktionsperioden, dela utmaningar och främja kunskapsutvecklingen hos den nya kollegan.
Kursen är en del av Skolverkets planerade professionsprogram och ges som uppdragsutbildning.
Kursen behandlar olika aspekter av mentorsrollen och professionsutveckling såsom handledning, coaching, professionell kunskapsutveckling, vuxenpedagogik, auskultering och yrkesetik.
Målet med utbildningen är att erbjuda mentorer, utifrån deras egna erfarenheter och förutsättningar, en forskningsbaserad mentorsutbildning som utvecklar kompetens att på ett professionellt och initierat sätt kunna stödja den som är ny i läraryrket.
Att som ny kollega få samverka och utvecklas tillsammans med en professionell och engagerad mentor är av stor vikt för en god introduktion och i längden ett hållbart lärarliv. Nyanställda lärare har rätt till en introduktionsperiod enligt skollagen (2 kapitlet §22a skollagen och 5 kapitlet §4 förordning om behörighet för lärare och förskollärare). Mentorns roll innebär att stödja den nyanställda under introduktionsperioden, dela utmaningar och främja kunskapsutvecklingen hos den nya kollegan.
Kursen är en del av Skolverkets planerade professionsprogram och ges som uppdragsutbildning.
Kursen behandlar olika aspekter av mentorsrollen och professionsutveckling såsom handledning, coaching, professionell kunskapsutveckling, vuxenpedagogik, auskultering och yrkesetik.