Vi använder kakor, cookies, för att ge dig en förbättrad upplevelse, sammanställa statistik och för att viss nödvändig funktionalitet ska fungera på webbplatsen.
Kursen behandlar principerna och filosofin för Lean (resurssnål produktion, kvalitet, effektivitet, ständiga förbättringar mm). Du lär dig konkreta metoder för att eliminera slöseri i produktion etc.
Under kursen berörs Lean ur ett historiskt perspektiv med tillbakablickar på Taylor och Ford. Det historiska perspektivet fortsätter via utvecklingen i Japan och Toyota och in i framtiden.
Leans filosofiska bakgrund och värderingsmodeller: kunden i centrum, ständiga förbättringar, arbeta med processer tar vi upp som en bas för arbetet i kursen. Vilken roll har ledare och chefer i en Lean-satsning? Hur arbetar man för att finna slöseri?
Verktyg för Lean såsom 5S, 5 Varför (rotorsaksanalys), Ständiga förbättringar och processkartläggning kommer vi att arbeta med. Kursen tar också upp värdeflödesanalys.
Lean är idag inte bara tillverkningsfokuserat såsom Lean Manufacturing, utan används i allt högre utsträckning också för tjänsteproduktion. Ett närmande mellan Lean och andra verksamhetsutvecklingsmodeller såsom Sex Sigma sker idag, vilket vi studerar.
Anmälan till fristående kurs
LTU-50000
Anmälan öppnar 2025-02-17
Introduktion till Lean
v. 24 2025 - v. 34 2025, ej modulsatt, OrtsoberoendeDistansBlandad undervisningstid 50%Sommar 2025
Period:v. 24 2025 - v. 34 2025, ej modulsatt
Studieort:Ortsoberoende
Studieform:Blandad undervisningstid 50%
Språk:Svenska
Genomförande:Kursen genomförs helt på distans utan obligatoriska träffar på studieorten
Anmälningskod:LTU-50000
Anmälan öppnar:2025-02-17
Sista ansökningsdag:2025-03-17
Förkunskapskrav:Grundläggande behörighet +
Matematik 2a eller 2b eller 2c.
Kursen behandlar principerna och filosofin för Lean (resurssnål produktion, kvalitet, effektivitet, ständiga förbättringar mm). Du lär dig konkreta metoder för att eliminera slöseri i produktion etc.
Under kursen berörs Lean ur ett historiskt perspektiv med tillbakablickar på Taylor och Ford. Det historiska perspektivet fortsätter via utvecklingen i Japan och Toyota och in i framtiden.
Leans filosofiska bakgrund och värderingsmodeller: kunden i centrum, ständiga förbättringar, arbeta med processer tar vi upp som en bas för arbetet i kursen. Vilken roll har ledare och chefer i en Lean-satsning? Hur arbetar man för att finna slöseri?
Verktyg för Lean såsom 5S, 5 Varför (rotorsaksanalys), Ständiga förbättringar och processkartläggning kommer vi att arbeta med. Kursen tar också upp värdeflödesanalys.
Lean är idag inte bara tillverkningsfokuserat såsom Lean Manufacturing, utan används i allt högre utsträckning också för tjänsteproduktion. Ett närmande mellan Lean och andra verksamhetsutvecklingsmodeller såsom Sex Sigma sker idag, vilket vi studerar.