Matematikdidaktisk fördjupning
7,5 högskolepoäng, fortsättningskurs på grundnivå, N0004P
Vår 2025
Stängd
Kursen ger möjligheter att fördjupa sina kunskaper om teorier och metoder i matematikdidaktisk forskning. Kursen passar för alla som vill skriva inför examensarbetet i matematik och lärande eller ska undervisa matematik i åk 7–9 och i gymnasieskolan.
De forskningsmetoder som diskuteras under kursen är bland annat kontentanalys och grundläggande statistiska metoder. En introduktion till programvara SPSS ingår i kursen. Kursen handlar också om verktyg för läromedelanalys och utvärderingen av digitala inlärningsmiljöer. Innehållet av kursen bygger på resultat av flera empiriska studier om lärande och läromedel i matematik. Kursens arbetsformer utgörs av föreläsningar, laborationer, gruppövningar, seminarier samt uppgifter som kan utföras individuellt och i grupp. Examination sker genom individuella skriftliga kursuppgifter och projektarbete som redovisas muntligt och skriftligt. Obligatoriskt deltagande krävs i vissa moment.
För programstudenter
LTU-43607
Stängd
Matematikdidaktisk fördjupning
Period 4 - 4, v. 13 2025 - v. 23 2025, ej modulsatt, LuleåNormalDagtid 50%Vår 2025
Obligatorisk kurs i följande program:
Anmälan till fristående kurs
LTU-43607
Stängd
Matematikdidaktisk fördjupning
Period 4 - 4, v. 13 2025 - v. 23 2025, ej modulsatt, LuleåNormalDagtid 50%Vår 2025
Enstaka fristående platser finns. Kursen ingår i ett program.
7,5 högskolepoäng, fortsättningskurs på grundnivå, N0004P
Vår 2025
Stängd
Kursen ger möjligheter att fördjupa sina kunskaper om teorier och metoder i matematikdidaktisk forskning. Kursen passar för alla som vill skriva inför examensarbetet i matematik och lärande eller ska undervisa matematik i åk 7–9 och i gymnasieskolan.
De forskningsmetoder som diskuteras under kursen är bland annat kontentanalys och grundläggande statistiska metoder. En introduktion till programvara SPSS ingår i kursen. Kursen handlar också om verktyg för läromedelanalys och utvärderingen av digitala inlärningsmiljöer. Innehållet av kursen bygger på resultat av flera empiriska studier om lärande och läromedel i matematik. Kursens arbetsformer utgörs av föreläsningar, laborationer, gruppövningar, seminarier samt uppgifter som kan utföras individuellt och i grupp. Examination sker genom individuella skriftliga kursuppgifter och projektarbete som redovisas muntligt och skriftligt. Obligatoriskt deltagande krävs i vissa moment.
För programstudenter
LTU-43607
Stängd
Matematikdidaktisk fördjupning
Period 4 - 4, v. 13 2025 - v. 23 2025, ej modulsatt, LuleåNormalDagtid 50%Vår 2025
Obligatorisk kurs i följande program:
Anmälan till fristående kurs
LTU-43607
Stängd
Matematikdidaktisk fördjupning
Period 4 - 4, v. 13 2025 - v. 23 2025, ej modulsatt, LuleåNormalDagtid 50%Vår 2025
Enstaka fristående platser finns. Kursen ingår i ett program.
Kontakt
Timo Tossavainen
- Professor tillika ämnesföreträdare
- 0920-493698
- timo.tossavainen@ltu.se
- Timo Tossavainen
Uppdaterad: